Willen we AI-toepassingen vertrouwen, dan moeten we zeker zijn dat de data aan de basis van AI-modellen betrouwbaar zijn. Fujitsu wil daar een belangrijke rol spelen, onder andere met de hulp van blockchaintechnologie.
Fujitsu liet de wereld vorige week kennismaken met z’n nieuwe AI-strategie. De Japanse technologiespecialist is al jaren bezig met onderzoek naar artificiële intelligentie en wil nu ook een rol spelen in de generatieve AI-trend. Daarin is Fujitsu niet alleen, dus moet het bedrijf op zoek naar onderscheidende kenmerken. Vertrouwen en betrouwbaarheid worden een eerste troef volgens Vivek Mahajan, Chief Technology Officer en Ichiro Auyagi, Co-head bij Fujitsu Uvance. Een tweede troef is gelinkt aan geografie: het Japanse DNA van Fujitsu lijkt klanten tot in Europa te bekoren.
Eerst goede data, dan goede AI
“AI is het finale stuk van de puzzel om waarde uit data te halen”, kadert Auyagi de ambities van Fujitsu. “De mogelijkheid van de markt en de bijhorende opportuniteit zijn bovendien immens, met een omvang van biljarden dollar. We zitten nu nog maar aan de eerste procent van wat gaat komen. AI zal overal in verwerkt zitten.”
lees ook
Fujitsu omarmt AI-strategie met Data Intelligence-platform en focus op vertrouwen
Het succes van AI hangt echter af van het vertrouwen erin. Dat vertrouwen is onlosmakelijk verbonden aan de data achter het AI-model. “Eigenlijk gaat vertrouwen niet om het algoritme”, stelt Mahajan vast. “Het gaat om de geloofwaardigheid van de data die verwerkt worden met AI.” Fujitsu wil dat vertrouwen injecteren door eigen technologie met AI te combineren. “We kunnen AI met blockchain combineren om zo vertrouwen te geven.”
De sterkte van de blockchain komt hier op een nieuwe en relevante manier naar boven. Denk daar niet aan digitale munten, maar aan professionele blockchaintechnologie waarmee bijvoorbeeld banktransacties worden bijgehouden. Er zijn ook zaken zoals onderdelen en voedsel die over hun hele toeleveringsketen worden gevolgd. Wanneer AI beslissingen kan nemen op basis van dergelijke verifieerbare gegevens, zijn die beslissingen meteen een stuk meer betrouwbaar.
Op zoek naar toegangscontrole voor LLM’s
Verder in de vertrouwenskwestie zijn er nog enkele vraagstukken die opgelost dienen te worden. Wat doe je bijvoorbeeld met een AI die toegang heeft tot alle bedrijfsdata, wanneer die een vraag moet beantwoorden van iemand met minder toegang. Het marketingdepartement moet van de chatbot binnen de organisatie bijvoorbeeld geen antwoorden krijgen op basis van de recentste kwartaalresultaten, terwijl de bot die cijfers wel in rekening moet brengen wanneer de CEO een vraag stelt.
“Dat probleem is nog niet opgelost”, weet ook Mahajan. “Hoe zorg je dat mensen alleen toegang hebben tot de data die ze mogen zien? In een traditionele omgeving heb je daar oplossingen met toegangscontrole voor, maar hoe werkt dat met LLM’s? De realiteit is dat hier op dit moment nog geen complete antwoorden voor bestaan.” Mahajan hamert er wel op dat Fujitsu mee onderzoek doet naar de oplossing.
Uniek gepositioneerd
Hoe dan ook is maatwerk en expertise belangrijk. Ook daar verwacht Fujitsu een belangrijke rol te spelen. “Zeker multi-modale LLM’s zijn een grote opportuniteit voor ons. AI gaat in ieder aspect van de business zitten, en wij zijn heel sterk in specifieke domeinen. In de maakindustrie hebben we bijvoorbeeld heel veel expertise”, zegt Mahajan. “Niet één bedrijf gaat AI ‘winnen’ terwijl de rest gaat verliezen. Er is een rol weggelegd voor iedereen.”
Niet één bedrijf gaat AI ‘winnen’ terwijl de rest gaat verliezen.
Vivek Mahajan, CTO Fujitsu
Auyagi merkt nog op dat de klanten van Fujitsu niet plots komen aankloppen met de vraag wat AI voor hen kan betekenen. “Ze komen met een businesscase; een concreet probleem, dat wij mee oplossen.” Daar kan AI dan een rol in spelen.
Eigen hardware
Focus op vertrouwen en expertise in belangrijke verticale markten maken Fujitsu een relevante partij in het AI-verhaal, maar het bedrijf heeft nog een andere sterkte. Mahajan: “We zien veel opportuniteiten in Europa. Daar kunnen we als Japans bedrijf een ander perspectief bieden.” Hij stelt ook vast dat de meeste grote AI-spelers vandaag uit de VS komen. Fujitsu wordt soms als onafhankelijkere partij gepercipieerd. “Misschien werkt geopolitiek in ons voordeel”, speculeert de CTO.
In de nieuwe strategie van Fujitsu staat het Decision Intelligence Platform-as-a-Service centraal. Dat combineert bouwstenen tot een fundering voor AI, in combinatie met de eerdergenoemde vertrouwens-elementen. Toch is software niet de enige sterkte van het bedrijf. Fujitsu heeft een tijdje de Top 500 van ’s werelds krachtigste supercomputers aangevoerd met zijn eigen Fugaku-systeem. De chip achter die rekenkracht was de zelfgebouwde A64FX. Die ARM-processor krijgt een afgeleide met Fujitsu Monaka.
“Monaka is een 2 nm dual socket-chip met 44 kernen”, zegt Mahajan. “De focus daarvan ligt op stroomverbruik. AI en GPT’s verbruiken veel elektriciteit. Deze chip gaat heel relevant zijn in het ecosysteem, niet als concurrent voor Nvidia of Intel, maar voor gebruik in sectoren zoals telecommunicatie. De nieuwe ARM-chip staat gepland voor 2026.”
Uitdagingen, ontwikkeling en kansen
Met een software-strategie gekoppeld aan een hardwarecomponent, beide gericht op de eigen sterktes, verwacht Fujitsu klaar te zijn voor de AI-boom. Er zijn natuurlijk nog uitdagingen. “Hoe je AI verder ontwikkelt, is een moeilijke vraag”, beseft Mahajan. “Je moet technologie laten gaan en laten evolueren aan de snelheid die nodig is, maar daarvoor heb je een framework nodig. Daar kunnen overheden een rol spelen. Het is echter niet praktisch om de ontwikkeling te stoppen. Die gaat te snel en kent geen landsgrenzen.”
Ook de juiste mensen vinden wordt een uitdaging. “Jobs gaan veranderen, maar niet noodzakelijk verdwijnen”, merkt Auyagi op. “Technologie verandert jobs altijd. Mensen zullen moeten hertrainen, maar ik denk dat er meer werk zal zijn. Voor de ontwikkeling van AI hebben we technische ervaring nodig, maar ook zakelijke kennis. Wanneer business-expertise en een technische skillset samenkomen, is dat een erg krachtige combinatie.”
Beide heren zijn in ieder geval enthousiast over de toekomst, de rol die Fujitsu daarin kan spelen, en de verwachte impact van AI op de maatschappij. “AI is niet alleen een grote business-opportuniteit”, besluit Mahajan. “Het gaat mensen blijer en gelukkiger maken.”