Fujitsu omarmt AI-strategie met Data Intelligence-platform en focus op vertrouwen

Fujitsu richt zijn pijlen op AI. Het Japanse bedrijf duidt zijn strategie voor de nabije toekomst en introduceert alvast enkele vernieuwingen in het portfolio.

Fujitsu deelt de details van een nieuwe bedrijfsbrede AI-strategie. Het bedrijf wil zich opwerpen als een innovatieve en betrouwbare partner voor klanten die geïnteresseerd zijn in kunstmatige intelligentie. De focus ligt op een veilige implementatie van AI op maat van de noden van specifieke bedrijven.

“Klanten vragen niet wat ze met AI kunnen doen, maar komen bij ons met een businesscase waarvoor ze een oplossing zoeken”, zegt Ichiro Auyagi, Co-head voor Uvance bij Fujitsu. “Onze kennis van specifieke sectoren zoals de maakindustrie is een bijkomende sterkte.”

Data Intelligence PaaS

Concreet brengt Fujitsu zijn Data Intelligence PaaS naar het Fujitsu Uvance-portfolio. Dat platform-as-a-service dient als fundering voor AI-diensten op maat van verticale markten zoals de maakindustrie of gezondheidszorg. Bij het platform horen ook consultingdiensten voor AI en gerelateerde technologie. Fujitsu Intelligence PaaS krijgt integratie met Fujitsu Track and Trust. Dat is de blockchain-oplossing van het bedrijf, waarmee klanten data kunnen traceren en valideren over bedrijven en industrieën heen.

“Als je niet de juiste data hebt, gaat AI niet goed voor je werken”, verduidelijkt CTO Vivek Mahajan de combinatie. “De meeste bedrijven hebben problemen met hun data.” De combinatie van AI en blockchain zorgt er volgens Fujitsu voor dat de data achter de AI-modellen betrouwbaarder zijn, en dus ook de voorspellingen van die modellen.

Fujitsu geeft verder aan dat het zijn Kozuchi-platform verder zal commercialiseren. Het Kozuchi-project biedt een platform bestaande uit componenten waarmee organisaties snel AI-technologieën kunnen uitrollen en testen. Het platform bestaat uit twee belangrijke lagen: AI CoreEngines die de intelligentie aandrijven, zoals beeldgeneratie of gezichtsherkenning, en componenten die concrete toepassingen omvatten, zoals detectie van verdacht gedrag, of automatische generatie van advertenties.

Eigen LLM’s

Geen AI-strategie is vandaag compleet zonder een luik generatieve AI, en ook daar zet Fujitsu met z’n kersverse AI-strategie op in. Eerder ontwikkelde het bedrijf al een LLM voor de Japanse taal op z’n Fugaku-supercomputer en nu geeft de technologiespecialist aan ook bezig te zijn met de training van LLM’s voor code- een beeldgeneratie. Die modellen zouden betrouwbaarder zijn dan wat er vandaag op de markt is.

Zowel het Data Intelligence PaaS en z’n aangekondigde integraties verschijnen eerst in Japan en komen in de loop van april naar de wereldwijde markt. Ongeveer gelijktijdig zal Fujitsu ook de nieuwe LLM’s beschikbaar maken. Die zullen toegankelijk zijn via het Fujitsu Research-portaal. Daarin vind je ook nieuwe generatieve AI-trust-technologie, gebaseerd op de combinatie van AI en de graph-tech van Fujitsu. Die moet helpen om de betrouwbaarheid van data vast te stellen.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home