Einde lockdown in zicht: hoe willen bedrijven modern werken na de pandemie?

Er is licht aan het einde van de pandemie-tunnel, maar werken is voor altijd veranderd. Carmina Coenen van Salesforce stelt dat de handleiding voor het werk van morgen de afgelopen maanden is geschreven door enthousiaste bedrijven. Wat staat er precies in?

De coronapandemie heeft werk voor altijd veranderd. Salesforce is één van de eerste bedrijven die daarin een voortrekkersrol wilde spelen. De CRM-specialist profileerde zich onder andere met de lancering van Work.com en zette sterk in op functies die telewerk ondersteunen. Op een gepolijst digitaal event met een bijna overdreven productiewaarde waar Eurosong een puntje aan kan zuigen, zet Salesforce een heleboel Belgische en Nederlandse organisaties rond de tafel om te polsen naar hun inzichten.

Dat ze iets te zeggen hebben, staat buiten kijf. Carmina Coenen, Deputy Country Leader van Salesforce in België, stelt vast dat innovatieve bedrijven het afgelopen half jaar organisch de handleiding hebben geschreven voor werk na de pandemie. Verschillende best practices lijken zich te ontpoppen tot richtlijnen en standaarden waar iedere organisatie die wil moderniseren, iets aan kan hebben.

Experimenteren en snel zijn

Daniel Gebler, CTO bij Picnic, neemt het op voor een actieve aanpak. “Ieder bedrijf moet direct beginnen met experimenteren”, aldus Gebler. “Rol een aanpassing niet uit naar iedereen, maar test nieuwe dingen bij een selectie van klanten.” De aanpak zorgt er volgens de CTO voor dat je als bedrijf snel blijft innoveren. Experimenten die werken, blijven aan boord terwijl anderen worden afgevoerd. “Bij Picnic draaien we iedere week ongeveer 20 experimenten, we blijven snel schakelen.”

We draaien iedere week ongeveer 20 experimenten, we blijven snel schakelen.

Daniel Gebler, CTO Picnic

Marcel Krom, CIO bij PostNL, waarschuwt er wel voor dat het even kan duren voor je organisatie in staat is om zo snel te schakelen. “Onderschat de tijd voor een digitale transformatie niet. PostNL was al sinds 2014 bezig. Met een goede IT-strategie denk je drie tot vier jaar vooruit.” Het belangrijkste voor een gezonde fundering is volgens hem om oude technologie te bannen. “Nieuwe technologie is veel meer agile. Je kan er veel mee doen in korte tijd. Het moet de ambitie zijn om legacy zo snel mogelijk weg te halen.”

Weg met legacy

Moderne technologie en legacy naast elkaar gebruiken, houdt volgens Krom een risico in. “Je hebt één bron van waarheid nodig”, zegt hij. Er moet met andere woorden één centrale plaats zijn waar alle data up-to-date samenkomt en die zeker klopt. Door legacy te gebruiken, loop je het risico dat verschillende systemen op verschillende versies van data werken, met problemen tot gevolg.

lees ook

Salesforce voegt Loyalty Management toe aan Customer 360

Dat bevestigt Kartik Ranganath, Global Salesforce Delivery Head bij Shell. “Je moet een duidelijke architectuur hebben en kiezen wat je voor welk doel gebruikt. Om klanten te beheren, kies je één tool zodat je weet waar alles thuishoort.” Ranganath benadrukt zo ook het belang van een enkele databron die up-to-date is en klopt.

Een dergelijke aanpak van klantendata moet organisaties helpen om hun klanten te bereiken in de nieuwe post-covid-wereld. Dat is het uiteindelijke doel van digitale innovatie. Nu klanten niet meer naar de winkel (kunnen) komen voor een persoonlijke ervaring, is het aan organisaties om hen aan te spreken op het digitale strijdtoneel.

Gericht naar de klant

“Het is belangrijk om hypergericht te zijn in de communicatie”, weet Hendrik Isebaert, COO bij ShowPad. Daarvoor raden alle aanwezige experts aan om klantendata te consolideren over alle afdelingen heen. Zo ken je volgens hen de klant beter en kan sales bijvoorbeeld inpikken waar marketing is gestopt, rekening houdend met eerdere interacties van een klant met support. “Samenwerking is essentieel”, aldus Isebaer.

Het is cruciaal dat werknemers en IT hecht samenwerken.

Elke Laeremans, COO/CIO Schoenen Torfs

Elke Laeremans, COO en CIO van Schoenen Torfs, stipt nog aan dat blije klanten een resultaat zijn van blije en betrokken werknemers. Ook hen kan je via innovatie nieuwe tools geven. “Het is cruciaal dat werknemers en IT hecht samenwerken”, weet ze. Ook Gebler vindt het een goed idee om werknemers te vertrouwen en hen toegang te geven tot kwalitatieve data. “Enkel zo verzinnen mensen toffe ideeën waar je nooit zelf op zou komen.”

Duidelijke keuzes bij de integratie van nieuwe software, komaf maken met legacy, een enkele locatie met up-to-date data voor al je systemen en betrokken werknemers, dat zijn voor de CIO’s, COO’s en CTO’s de belangrijkste ingrediënten voor succes in een wereld na corona. Martine Tempels, EVP bij Telenet en bestuurder bij CoderDojo merkt tot slot nog op dat ieder beroep vandaag een digitaal aspect heeft. “Werken met data en digitale tools is vandaag een basisskill die iedereen nodig heeft.”

Dit is een redactioneel productie in samenwerking met Salesforce. Meer informatie over het portfolio van het bedrijf vind je hier.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !
  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home