Nu digitale transformatie sneller gaat dan ooit, is het van essentieel belang om inzichten op basis van data effectief toe te passen. De integratie van geavanceerde analytics en AI in de maakindustrie loopt echter niet altijd zo vlot.
Analytics en AI zijn geen nieuwe technologieën. Organisaties gebruiken ze vandaag al om grote hoeveelheden ruwe data om te toveren tot inzichten. Zo beheersen ze risico’s, verhogen ze effectiviteit, besparen ze kosten en vergaren ze een hogere omzet.
Ontoereikende implementatie
De manier waarop de technologie momenteel wordt geïmplementeerd in de maakindustrie, toont aan hoe snel ze evolueert. Toch worstelen veel organisaties nog met het effectieve gebruik ervan. Amper 20 procent van de AI-modellen raakt tot in productie, terwijl 80 procent als proof-of-concept blijft steken. Buiten de technologiesector slaagt slechts 12 procent van de organisaties erin om AI- en analytics-oplossingen effectief op schaal uit te rollen. De vrees voor een ontoereikende ROI speelt daarbij een grote rol.
Zonder AI wordt het nochtans moeilijk om op termijn snelle en feitelijke beslissingen te nemen. Low-code en no-code-tools kunnen organisaties helpen om vlotter nieuwe technologie te omarmen. Hoe dat in z’n werk gaat, lees je in deze white paper van SAS en Microsoft Azure.