Apple biedt soort van excuses aan voor slecht functionerend toetsenbord

apple butterfly keyboard switches macbook

Apple’s butterfly-toetsenbord op Macbook Pro’s leidt al drie generaties tot frustraties. Tim Cook en de zijnen erkennen nu in een Apple-versie van excuses dat ook de nieuwste exemplaren effectief een probleem hebben.

Al sinds de introductie van de tweede generatie Butterfly-toetsenborden op deMacBook Pro in 2016 zorgt dat toetsenbord voor problemen. Apple bouwde een erg complex klavier dat de feedback van een mechanisch toetsenbord moet geven met een minimale keytravel. Het toetsenbord typt inderdaad lekker weg, al haalt het ook de volumes van een mechanisch toetsenbord, maar daar stoort enkel de omgeving zich af en toe aan dus dat kwalificeerde vooralsnog niet als een probleem.

Problematischer is het feit dat stof het mechanisme van het toetsenbord kan ontregelen zodat toetsen niet meer werken. Dat ontdekten gebruikers vrij snel, waarna Apple een revisie van het toetsenbord lanceerde met een membraan dat stof moest tegenhouden. Terzelfdertijd kwam de fabrikant met een reparatieprogramma op de proppen voor alle laptops die het voor de revisie in 2018 uitbracht. De fabrikant van premium-hardware gaf echter nooit publiekelijk toe dat er een probleem was. Daar was een lek van interne documenten voor nodig.

Bijna-oplossing

Het membraan verbetert het euvel, maar lost het niet op. De nieuwste MacBooks, die nog steeds van een Butterfly-keyboard voorzien zijn, hebben nog steeds een grote kans op sterven wanneer ze geconfronteerd worden met het equivalent van een zandkorrel. Volgens Apple was er geen vuiltje aan de lucht (of geblokkeerd onder de toetsen). Die teneur, waarbij klanten die een flinke som betaalden voor wat in essentie één van de meest premium laptops ter wereld moet zijn genegeerd werden, bleef Apple aanhouden tot enkele bekende mensen een boekje opendeden. Concreet moest Joanna Stern Apple door het slijk halen in The Wall Street Journal om Tim Cook en de zijnen wakker te schudden.

De reactie is even kwalitatief als het toetsenbord in kwestie. “We zijn ervan op de hoogte dat een klein percentage van onze gebruikers problemen ervaart met hun derde generatie Butterfly-toetsenbord, en dat spijt ons”, zo marginaliseert de fabrikant de slachtoffers van de slecht geteste hardware. Apple gaat vervolgens verder met aan te geven dat de overgrote meerderheid van de gebruikers een positieve ervaring heeft met het toetsenbord. Over de rechtszaken en de petitie met meer dan 35.000 handtekeningen gericht tegen het toetsenbord wordt niet gerept. Wie problemen ondervindt, mag van Apple wel Apple support contacteren.

Stap vooruit

Op zich is deze ’theoretisch inderdaad een verontschuldiging’ een stap in de goede richting voor Apple, dat na drie jaar onophoudelijke problemen eindelijk aangeeft dat er inderdaad problemen zijn. Over een langetermijnoplossing wordt niet gesproken. Wie vandaag een MacBook Pro koopt, heeft dus een vrij grote kans dat hij of zij vroeg of laat om een nieuw toetsenbord mag gaan. Wanneer dat gebeurt, weet je nu wel in je achterhoofd dat het Apple spijt dat je dat moet doen. Niet genoeg om het probleem op te lossen, maar toch.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home