WhatsApp introduceert in verschillende landen een proefproject met een soort Gouden Gids waarin gebruikers bedrijven kunnen zoeken op basis van categorie.
WhatsApp lanceert een proefproject met functionaliteit die doet denken aan de Gouden Gids van weleer. Via een beperkte lancering geeft moederbedrijf Meta gebruikers in het VK, Brazilië, Indonesië, Mexico en Colombia toegang tot een doorzoekbare lijst met bedrijven. Mensen kunnen door die lijst bladeren op basis van categorie om een onderneming te vinden die een bepaald probleem oplost, maar ook rechtstreeks zoeken om contact te leggen met een bedrijf.
Ondernemingen die in de Gouden Gids van WhatsApp terecht komen, moeten ingeschreven zijn op het WhatsApp Business Platform. In Brazilië experimenteert Meta met andere vereisten, waarbij ieder klein bedrijf zichzelf op de lijst kan toevoegen. Daar is de functie bovendien enkel op Android beschikbaar. In de andere landen maakt WhatsApp geen onderscheid tussen Android en iOS.
Inkomsten
In zijn zoektocht naar een financieel interessant businessmodel probeert WhatsApp te evolueren naar een dienst die klanten en bedrijven samenbrengt. Het ultieme doel is om gebruikers een end-to-end ervaring te bieden waarbij ze bedrijven kunnen vinden, kunnen shoppen, communiceren en betalen, allemaal via WhatsApp.
Het spreekt voor zich dat bedrijven die willen deelnemen daar een centje voor over moeten hebben. Aangezien gewone gebruikers niet betalen voor WhatsApp, krijgt de dienst zo toch een bron van inkomsten.
Vandaag is de Gouden (Groene) Gids nog maar een test, maar WhatsApp heeft duidelijk hoge verwachtingen. Wanneer die door het proefproject worden ingelost, mag je vroeg of laat ook bij ons een gelijkaardige functionaliteit verwachten.