Sinds deze nacht ondervindt Microsoft een wereldwijd probleem rond verschillende online diensten. Tools als Microsoft Teams, Exchange Online, Outlook.com, Intune, PowerBI OneNote en andere diensten lagen er urenlang uit. Sommige zijn nog steeds niet hersteld.
Afgelopen nacht heeft Microsoft heel wat diensten offline gehaald nadat er problemen waren met een recente wijziging binnen het authenticatiesysteem. Azure bleef grotendeels buiten schot, maar tal van Microsoft 365-diensten lagen er urenlang uit en werken nu nog niet allemaal vlekkeloos. Volgens de softwaregigant is elke dienst dat Azure Active Directory (AAD) gebruikt, geaffecteerd.
Op de statuspagina zien we dat volgende diensten ondertussen opnieuw volledig operationeel zijn:
- Outlook.com
- Office Licensing
- Microsoft Teams
- Exchange Online
- Microsoft Forms
- SharePoint Online/OneDrive for Business
- Yammer
- Admin portal
- Microsoft Streams
Acute problemen
Er zijn echter nog wel wat zaken die op het moment van schrijven nog niet goed functioneren. Zo werkt Intune maar half en zien sommige gebruikers niet alle apps. IT-admins kunnen ook problemen ondervinden met het uitrollen van toestellen via het InTune-portaal.
PowerBI ondervindt op dit ogenblik voornamelijk problemen rond Gen2 Premium capaciteiten met lange laadtijden als gevolg. Meer info over wat Premium inhoudt vind je hier.
Tot slot kunnen OneNote desktopgebruikers de foutmelding zien ze dat bepaalde notitieblokken niet kunnen openen omdat ze geen toegang hebben. Microsoft werkt nog aan een oplossing en raadt gebruikers aan om OneNote Online te gebruiken. Alle andere Office Web-applicaties werken prima, met uitzondering van Excel dat veel trager of helemaal niet werkt.
Update 16/03 17u: Alle getroffen Microsoft 365-diensten zijn opnieuw operationeel.