De afgelopen jaren maken boekhandels en schoenenwinkels plaats voor een nieuwe concurrent: Webshops. Het wordt al gebruikt bij het bestellen van eten, maar ook bij het kopen van video games, knuffels en familie uitjes.
Wat zijn nou de voordelen van webshops tegenover hun fysieke concurrenten en is het de moeite waard om zelf voor je website een webshop te maken?
Ideale opstart
Een webshop is snel op te zetten. Als startende ondernemer kun je hier goed gebruik van maken. Een ander voordeel van webshops is de besparing op locatiekosten. Aanpassingen zijn snel, goedkoop en makkelijk uit te voeren. Het is tevens slimme marketing voor je product. Het is namelijk mogelijk om overal aanvullende informatie bij te tonen. Door een webshop te gebruiken kan je als startend ondernemer meer de focus leggen op het product.
Extra werknemer
Voor fysieke bedrijven is een webshop ook een goede aanvulling. De onbeperkte webruimte zorgt ervoor dat je je assortiment kan uitbreiden. Hoe meer assortiment beschikbaar is, hoe meer klanten kopen. Voor het bedrijf wordt het makkelijker om voorraden bij te houden. Verder is het voor klanten een overzichtelijke methode om aanbiedingen met elkaar te vergelijken. Ook is een webshop 24 uur per dag, voor zeven dagen in de week, beschikbaar voor klanten. Ook bestellen klanten sneller nog een keer omdat ze zich bij aankoop van een product kunnen inschrijven voor een nieuwsbrief.
Gemakkelijk
Veel mensen vinden het maken van een webshop intimiderend. Het is tegenwoordig echter erg makkelijk om je eigen webshop te maken door middel van een shopbuilder. Dit zijn platformen waar kant en klare templates ter beschikking worden gesteld. Er zijn vooraf door webdesigners thema’s gemaakt, die je zelf makkelijk kan aanpassen naar je persoonlijke smaak. Het kost weinig geld en je kan dankzij de webshop veel data verzamelen over je klanten. In een wereld met steeds meer concurrenten is dit erg belangrijk. Vandaar dat extra verkregen data van webshops erg goed van pas komen bij het maken van toekomstige producten.
Al met al zijn webshops ontzettend handig voor zowel startende ondernemers als al langer bestaande bedrijven. Het besparen van locatie- en personeelskosten maakt webshops een geduchte concurrent voor fysieke winkels. Het is makkelijk om in elkaar te zetten en spoort klanten aan om meer te kopen dan in een fysieke omgeving. De extra data die over klanten wordt verzameld is ook erg waardevol voor toekomstige projecten. Vandaar dat elke website een webshop zou moeten hebben.
Dit is een ingezonden bijdrage van Combell. De redactie is niet verantwoordelijk voor de inhoud.