Het regent vinkjes binnen Twitter in een poging van nieuwe eigenaar Elon Musk om grip te krijgen op de chaotische situatie van het berichtenplatform.
Sinds Elon Musk Twitter overnam eind oktober zit het platform in een rollercoasterfase die maar niet stabiliseert. Elke week brengt nieuwe regels en vinkjes, om een week later opnieuw te verdwijnen of verbeteren. In het rijtje van verschillende vinkjes kan je sinds vorige week als bedrijf een Twitter Blue for Business-abonnement nemen voor je bedrijfsaccount. Het resultaat is geen vinkje, maar een Twitter-vogel in een blauw vierkantje.
Vanaf nu kan je met zo’n abonnement ook werknemers markeren met een speciale badge zodat je kan zien dat deze persoon effectief werkt bij de desbetreffende organisatie. Twitter start eerst met een pilootfase waar een aantal bedrijven de functie kunnen testen. Het socialemediaplatform plant de functie later in 2023 uit te rollen naar de rest van zijn abonnees.
Voortaan heb je nu vinkjes in verschillende kleuren, maar ook een Twitterlogo in een blauw vierkant. Dat vierkant logo moet het duidelijk maken dat het om een bedrijf gaat. Bij een persoonlijk account dat gelinkt wordt aan een bedrijf, verschijnt een gelijkaardig symbool.
Een Twitter Blue-abonnement is voorlopig enkel beschikbaar in de VS, Canada, VK, Australië en Nieuw-Zeeland en kost 8 dollar of 8 pond per maand per gebruiker. Het socialemediaplatform wil het abonnement op korte termijn verder wereldwijd uitrollen, maar meer duidelijkheid daarrond is er nog niet bekend.
Of Elon Musk die beslissing zal nemen in de toekomst, is niet duidelijk. Als nieuwe eigenaar kroonde hij zich prompt tot CEO van Twitter, met alle chaos van de afgelopen twee maanden als gevolg. Na een twitterpoll rond het aanblijven van hem als CEO, besliste 57,5 procent van de 17,5 miljoen deelnemers dat hij mag vertrekken.
Het is voorlopig onduidelijk wat de verdere stappen zijn van Elon Musk en hoe Twitter blijft evolueren in deze chaotische situatie.