Tabletmarkt herrijst als gevolg van pandemie

Apple iPad

Grote tablets winnen aan populariteit onder impuls van het coronavirus. Voor het eerst sinds 2014 kent de markt een significante stijging.

Het coronavirus doet mensen teruggrijpen naar zaken uit het verleden waarvan ze het nut of plezier misschien vergeten waren. Zo stapte de Belg massaal in de wagen om de eigen kust te bezoeken of in Frankrijk de zon op te zoeken en zijn puzzels weer helemaal in. Ook de grote tablet kent een revival, zo suggereert onderzoek van Strategy Analytics.

Tablets waren hip rond 2010 maar hun populariteit begon te tanen vanaf 2014. Met steeds mobielere laptops langs de ene kant en steeds grotere telefoons langs de andere, was er nog maar weinig ruimte voor de dingen. Nu draagbaarheid geen factor meer is (omdat we allemaal binnen zitten), lijkt de drang naar een iets groter extra scherm toch terug aan te groeien. De markt voor tablets groeit na een jarenlange daling, al blijft de vooropgestelde groei van 1 procent beperkt.

Vooral grote tablets

De markt bestaat voornamelijk uit tablets met een schermdiagonaal van 10 inch of meer. Het is de eerste keer dat deze grotere tablets het winnen van hun kleine broertjes. Tegen 2025 zouden de toestellen volgens de studie goed zijn voor twee derde van de totale tabletverkoop.

Een deel van de vraag wordt gevoed door mensen die productiviteitstoestellen willen die laptops kunnen vervangen. Dergelijke tablets hebben per definitie een groter scherm. Denk daarbij aan de iPad Pro. Toch lijkt werk niet de hoofdmotivator voor de nieuwe stijging. Mensen zitten thuis, iedereen wil zijn favoriete media consumeren en series en films zien is nu eenmaal fijner op een groter scherm.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.