Rust voor Windows-drivers vordert, maar nog niet klaar gebruik

Rust voor Windows-drivers vordert, maar nog niet klaar gebruik

Het ontwikkelen van drivers in Rust gaat gestaag verder, maar ze zijn nog niet productieklaar.

Microsoft en de ontwikkelaarsgemeenschap werken volop aan ondersteuning voor Windows-drivers in systeemprogrammeertaal Rust. Ontwikkelaars die drivers in Rust willen schrijven hebben betere tools ter beschikking, maar er zijn nog steeds obstakels voor gebruik in productieomgevingen.

Voordelen… en beperkingen

Volgens Microsoft-ingenieur Nate Deisinger kunnen ontwikkelaars vandaag al drivers ontwikkelen in Rust via bestaande pakketten voor WDM (Windows Driver Model), KMDF (Kernel Mode Driver Framework) en UMDF (User Mode Driver Framework). Echt veilig is het nog niet: interactie met het besturingssysteem vereist vaak ‘onveilige’ codeblokken.

De Windows Driver Frameworks-teams werken daarom aan veilige abstracties om het aantal onveilige stukken te beperken. Er wordt gewerkt aan integratie van Rust in de Windows-kernel zelf (vanaf Windows 11 24H2), zodat er geen bedrijfslogicacode verloren gaat tijdens het programmeren.

Met cargo-wdk is er ook een specifieke uitbreiding van Rusts pakketbeheerder die toelaat om eenvoudig drivertemplates aan te maken, bijvoorbeeld met het commando “cargo wdk new –kmdf”. Ondersteuning voor ARM64 en automatische installatie van afhankelijkheden staan op de planning.

Nog geen productie

Drivers in Rust kunnen voorlopig dus enkel ingezet worden na manuele goedkeuring door Microsoft. De volgende maanden zou Deisinger meer informatie delen over het indienen van Rust-drivers binnen WHCP (Windows Hardware Compatibility Program).

Vier jaar na Microsofts officiële voorkeur voor Rust, lijkt de overstap voor Windows-drivers eindelijk in zicht, maar gebruiksklaar zijn ze nog niet.

lees ook

Ontwikkelaars omarmen Rust