Gisteren opvallend veel spammails aangekregen in Outlook? Je was niet de enige. Het probleem is opgelost, al blijft de oorzaak onbekend.
De spamfilters van Outlook lagen serieus te slapen gisteren. Gebruikers wereldwijd klaagden dat hun mailbox vol zat met spam. Outlook heeft ingebouwde filters om spam- en phishingmails te weren uit je inbox, maar die deden hun werk niet waardoor ze toch in je Postvak IN konden belanden. Dit leek zich voornamelijk voor te vallen bij de webversie van de mailclient.
Het lijkt erop dat je vandaag met een geruster gemoed je mailbox kan openen. Rond middernacht heeft Microsoft een tweet uitgestuurd om het probleem te erkennen en te melden dat de spamfilters weer hersteld zouden moeten zijn. Meer uitleg over wat het niet functioneren van de spamfilters veroorzaakt, blijft voorlopig uit. Daarover geraakt mogelijk vandaag of later deze week meer informatie bekend. Het is bovendien onduidelijk hoe verspreid het probleem was. Op de redactie ondervonden we alvast geen hinder.
Woelige weken
Microsoft Outlook beleeft enkele woelige weken. Twee weken geleden zorgde een wereldwijde storing ervoor dat mails niet meer konden worden verzonden of aankwamen. Het was toen al de tweede storing in enkele weken die de mailclient verstoorde.