Onderzoek Juniper Research: WhatsApp vervangt sms voor communicatie tussen bedrijven en klanten

sms

Bedrijven grijpen vaker naar berichtenapps zoals WhatsApp en Messenger voor het verzenden van promotionele boodschappen naar hun klanten. De klassieke sms blijft wel belangrijk voor MFA.

Juniper Research onderzocht hoe de communicatie tussen bedrijven en klanten in de komende jaren zal evolueren. Een van de meest opvallende trends is de opkomst van OTT-apps zoals WhatsApp en Messenger voor het verzenden van commerciële boodschappen. Berichten verzenden over het internet biedt bedrijven een goedkoper alternatief dan communiceren via de klassieke sms.

lees ook

WhatsApp werkt aan Gouden Gids voor bedrijven

Dat betekent slecht nieuws voor mobiele operatoren, die een bron van inkomsten zien uitdrogen. Juniper schat dat operatoren tot 2,5 miljard dollar aan sms-inkomsten kunnen verliezen in 2023. Al hebben zij nog wel een troefkaart achter de handen: RCS of rich communication services. RCS maakt het mogelijk om grotere bestanden bij je berichten toe te voegen en heeft net als OTT-berichten een leesbevestiging.

Om die kenmerken wordt RCS ook als de opvolger van sms beschouwd. Volgens Juniper zal het aantal zakelijke RCS-berichten in 2023 stijgen tot 219 miljard, in vergelijking met 161 miljard dit jaar. Maar wil RCS op termijn de concurrentie kunnen blijven aangaan, is een stabiel prijszettingsmodel vanuit de operatoren nodig, klinkt de conclusie.

Sms belangrijk voor MFA

Sms mag dan wel zijn relevantie langzaam maar zeker verliezen voor promotionele boodschappen, de rol van het communicatiemiddel is nog lang niet uitgespeeld. Juniper voorspelt dat er in 2023 1,7 triljoen sms-berichten zullen verstuurd worden door bedrijven. Maar de inhoud van die berichten verandert wel.

Zo blijft de sms vooral geschikt voor A2P-communicatie; geautomatiseerde communicatie tussen applicaties en gebruikers. De sms heeft nog steeds een enorm bereik en hoge openingsgraad in vergelijking met andere berichtendragers. Dat maakt sms een geliefkoosd medium voor bijvoorbeeld de implementatie van multifactorauthenticatie.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.