Microsoft geeft Office een redesign. In de komende maanden worden verschillende aanpassingen uitgevoerd aan de interface van Outlook, Word, Excel en PowerPoint voor Office 365 en Office Online. Daarbij wordt onder meer een stuk van het lint afgeknipt.
Het lint wordt standaard gereduceerd tot twee lijnen, al zal je het ook nog altijd kunnen uitbreiden naar de klassieke weergave met drie regels. Microsoft rolt deze aanpassingen eerst uit naar de webversie van Word voor een beperkt aantal gebruikers. De eerste groep Windows Insiders zal het vereenvoudigde lint vanf juli in Outlook zien verschijnen.
Microsoft voelt zich nog niet zeker genoeg van zijn stuk om de aanpassingen aan het lint ook in de desktopversies van Word, Excel en PowerPoint door te voeren. “Gebruikers hebben voor deze versies veel muscle memory opgebouwd, dus zijn we van plan om extra voorzichtig te zijn met veranderingen die hun werk zouden kunnen verstoren”, klinkt het in een blogpost. Het bedrijf wil eerst voldoende feedback verzamelen, voor het ook in deze programma’s in het lint knipt.
De bedoeling van het vernieuwde lint is volgens Microsoft “om gebruikers te helpen zich te concentreren op hun werk en op een natuurlijke manier samen te werken met anderen.” Voor dat laatste worden gekleurde iconen toegevoegd in het lint voor elke persoon die meewerkt aan het document. De kleur van het icoon wordt ook gebruikt om de aanpassingen van die persoon in het document te markeren.
Meer aanpassingen
Microsoft voegt nog meer nieuwe kleuren en pictogrammen toe aan Office om de interface scherper te maken op schermen van elke grootte en zodat mensen met een visuele beperking de verschillende elementen beter kunnen herkennen. Opnieuw krijgt de webversie van Word de primeur. Later deze maand duiken de visuele aanpassingen ook op in de desktopversies van Word, Excel en PowerPoint voor een beperkt aantal Insiders.
Ten slotte wordt ook de zoekfunctie verbeterd, met dank aan de Microsoft Graph en artificiële intelligentie. Volgens Microsoft moet het een veel belangrijker onderdeel van de gebruikservaring worden dan nu het geval is, met toegang tot opdrachten, inhoud en contacten. Een “zero query search” stelt gebruikers inhoud, contacten en documenten voor op basis van de app waarin ze zich bevinden en wat ze aan het doen zijn.
De aanpassingen kaderen in het nieuwe Fluent Design dat Microsoft in steeds meer van zijn producten doorvoert.