Microsoft gaat minder commissie nemen op applicaties die via zijn appwinkel worden aangeboden. Daarmee hoopt het de Microsoft Store aantrekkelijker te maken voor ontwikkelaars.
Het bedrijf publiceerde daarover maandag een blogpost met meer details. Onder de huidige voorwaarden neemt Microsoft een commissie van 30 procent op de omzet van apps en in-app aankopen die via de Store worden verkocht. Voor applicaties die een abonnementsformule hanteren, is dat 15 procent. Dat wordt binnenkort drastisch verlaagd voor alle apps, behalve games.
“Vanaf later dit jaar krijgen ontwikkelaars 95 procent van de omzet op hun consumentenapplicaties (games uitgezonderd) of in-app aankopen die via de Microsoft Store worden verkocht, wanneer de klant via een deep link tot bij de app komt. Wanneer Microsoft een klant aanlevert via een andere methode, zoals via een collectie in de Microsoft Store of een andere Microsoft-eigendom, ontvang je 85 procent van de omzet”, klinkt het in de blogpost.
Geen games
Daarmee brengt Microsoft zijn tarieven in lijn met die van de Google Chrome Web Store, dat 5 procent van de omzet op browserextensies voor zich neemt. De Apple App Store en Google Play Store hanteren een commissie van 30 procent. Microsoft hoopt dat meer ontwikkelaars worden aangetrokken tot zijn Microsoft Store wanneer het de commissie later dit jaar verlaagt.
De nieuwe tarieven zullen van toepassing zijn op consumentenapplicaties voor Windows (vanaf 8.x), Windows Mixed Reality, Windows Phone (vanaf 8.x) en Surface Hub. Games vormen een uitzondering. Voor applicaties in deze categorie blijft Microsoft vasthouden aan de huidige tarieven. Ook op aankopen uit de Microsoft Store voor Business en Microsoft Store voor Onderwijs blijft het bedrijf een commissie van 30 procent hanteren.