Een onderzoek van het Texaanse bedrijf Spiceworks heeft onderzocht hoe bedrijven intelligente assistenten en AI-chatbots op de werkplek gebruiken. De vooruitgang van AI in verschillende sectoren laat zien dat deze technologie een integraal onderdeel wordt van de werkplek-software op pc’s en apparaten. Maar veel bedrijven hebben nog steeds geen passend beleid en procedures om van deze technologie te profiteren.
Spiceworks onderzocht voor het onderzoek 529 respondenten uit Noord-Amerika en Europa in maart 2018. Uit de resultaten blijkt dat 40 procent van de grote bedrijven met meer dan 500 werknemers het komende jaar een of meer intelligente assistenten of chatbots op apparaten van het bedrijf te zullen implementeren. Slechts 25 procent voor middelgrote bedrijven en 27 procent van de kleine bedrijven verwacht AI in hun organisaties te implementeren. Het gebrek aan succesverhalen in andere bedrijven zou een reden voor de terughoudendheid zijn.
In alle bedrijfsgroottes is Microsoft Cortana de meest gebruikte intelligente assistent op de werkplek. Bij 49 procent van organisaties wordt deze ingezet voor werkgerelateerde taken, iets dat waarschijnlijk te danken is aan de eigen integratie van Cortana in Windows 10. Dit wordt gevolgd door Apple’s Siri met 47 procent en bij Google Assistant met 23 procent. Amazon Alexa scoort hier 13 procent.
Maar AI-adoptie lijkt zich niet binnen alle takken van bedrijven te hebben verspreid. Volgens de enquàªte worden AI-assistenten in meer dan de helft van de gevallen gebruikt op de IT-afdeling. Verder gebruikt 23 procent AI om hun administratieve afdeling te ondersteunen en 20 procent gebruikt AI-chatbots op de klantenservice. Zestien procent gebruikt AI-chatbots op hun verkoop- en marketingafdelingen.
Uit de enquàªteresultaten blijkt dat niet alle bedrijven AI hoog op de agenda hebben staan. De helft van de respondenten die geen AI hebben geà¯mplementeerd, zegt dit te doen vanwege een gebrek aan positieve gebruiksvoorbeelden in organisaties. Slechts 10 procent van de respondenten is van plan in de komende 12 maanden een AI-oplossing te bouwen. Nog eens 29 procent van de respondenten maken zich zorgen over beveiligings- en privacyproblemen en een op de vier respondenten aarzelen om AI te implementeren vanwege de bijhorende kosten.