De recentste (onverwachte) update voor Windows 11 lijkt problemen te veroorzaken met de taakbalk.
Vorige week rolde Microsoft een onaangekondigde update (KB5037853) uit voor Windows 11, met nieuwe features waaronder verbeteringen in accountbeheer, personalisatieopties en updates voor delen. Nu blijkt dat gebruikers problemen ondervinden met de taakbalk die hapert of mogelijk niet reageert. Microsoft erkent het probleem en biedt gebruikers een oplossing aan op zijn support-pagina.
Haperende taakbalk
Wie de recentste Windows 11-update (KB5037853) reeds uitvoerde, heeft misschien al gemerkt dat de taakbalk hapert, niet reageert of verdwijnt en automatisch weer verschijnt. Dit probleem heeft te maken met de nieuwste Windows 11-update van vorige week, die bovendien niet aangekondigd werd.
lees ook
Helft IT-professionals gebruikt Windows 11, aandeel Windows 10 neemt af
Microsoft erkent het probleem op zijn support-pagina en schreef een oplossing uit. Het probleem kan opgelost worden met behulp van ‘Known Issue Rollback’ (KIR). Het kan tot 24 uur duren voordat de resolutie automatisch wordt doorgegeven aan Home- en Pro-apparaten voor niet-beheerde zakelijke apparaten.
Heb je een apparaat met Windows Home of Pro, of een apparaat dat niet beheerd wordt door een IT-afdeling, dan dien je je apparaat opnieuw op te starten om de oplossing te ontvangen. Voor IT-beheerders is er een speciaal groepsbeleid om de oplossing te installeren en configureren. Volg hiervoor de stappen op de support-pagina van Microsoft.