Google is gestart met de uitrol van Chrome 80. De nieuwe versie wordt strenger voor cross-site trackingcookies en past een mouw aan de vervelende pop-ups om websitemeldingen in te schakelen.
Tot vandaag liet Chrome toe dat alle cookiebestanden werden geladen, ongeacht of die cookies vanaf hetzelfde domein als de website werden aangeboden of niet.
Cookies zijn kleine tekstbestandjes die websites uitwisselen met browsers. Ze worden door websites gebruikt om terugkerende bezoekers te identificeren, zodat inloggegevens, taalvoorkeuren en andere instellingen kunnen worden onthouden.
Heel wat websites laden evenwel ook cookies die afkomstig zijn van derde partijen en surfers over websites heen kunnen volgen. Dat is in sommige gevallen uit technische noodzaak, bijvoorbeeld voor affiliate links, maar wordt ook gebruikt voor profiling door adverteerders en marketingbureaus, of zelfs door criminelen om accounts te hijacken.
Chrome 80
Met de introductie van versie 80 zal Chrome voortaan standaard alleen nog zogenaamde same-site cookies laden, die van hetzelfde domein afkomstig zijn. Als een website cookies van een ander domein wil laden, moet de webmaster zijn HTTP-headers aanpassen om Chrome specifiek te zeggen welke third-party cookies mogen worden toegestaan.
De aanpassing is positief voor de privacy en security van surfers, maar kan potentieel ook legitieme toepassingen verstoren. Google kiest daarom voor een geleidelijke transitie. Hoewel de Chrome-update vanaf deze week naar gebruikers wordt uitgerold, wordt het nieuwe cookiebeleid pas vanaf later deze maand toegepast bij de eerste gebruikers en gradueel verder uitgebreid.
Websitemeldingen
Chrome 80 brengt nog een tweede grote verandering met zich mee. Vanaf deze versie stopt de browser met je te spammen met dialoogvensters over websitenotificaties die je hoogstwaarschijnlijk niet wil. De pop-ups die vragen om meldingen van websites in te schakelen, worden afgevoerd.
Lees meer over Googles plan om tracking-cookies in Chrome tegen 2022 volledig uit de browser te verbannen. Samen met de industrie gaat de internetreus op zoek naar een nieuw, privacyvriendelijker alternatief.