De zoekmachine van Google krijgt twee updates die ervoor moeten zorgen dat gebruikers meer kwalitatieve en originele resultaten krijgen. De eerste update rolt maandag uit.
Google wil de strijd aangaan met niet-originele of authentieke inhoud. Dat schrijft Danny Sullivan, Public Liaison voor Search, in een blog. “We willen meer content door mensen en voor mensen”, zegt de titel. Google wil met de twee updates ook clickbait aanpakken. “Het is frustrerend om op een pagina terecht te komen die niet aan de verwachtingen voldoet. Zeker wanneer het duidelijk wordt dat een site bedoeld was voor kliks in plaats van het informeren van lezers.”
De eerste update (Helpful Content) zal maandag 22 augustus uitrollen voor de Engelstalige gebruikers van de zoekmachine. Deze update moet ervoor zorgen dat niet-originele inhoud van bedenkelijke kwaliteit laag scoort in de zoekopdracht. Het gaat in de eerste plaats om online lesmateriaal, entertainment, shopping en tech-gerelateerde onderwerpen.
Betere reviews
Google plant nog een tweede verbetering aan de zoekmachine in de komende weken. Deze update moet betere resultaten geven op het vlak van reviews. Google begon vorig jaar met een reeks updates om hulpvolle, dieptereviews bovenaan te plaatsen die komen van directe ervaringen. “We blijven het systeem continu verfijnen. Met deze update moet het gemakkelijker zijn om originele reviews van hoge kwaliteit te vinden”, gaat Sullivan verder.
lees ook
Google past zoek-algoritme aan om misbruik te beperken
Er mogen nog updates worden verwacht, met name voor meer persoonlijke informatie bij het zoeken naar producten op het web. “Ons doel en onze opdracht zijn om hulpvolle informatie en gewaardeerde inzichten te bieden via de zoekmachine.”
Stroomlijnen van gebruikservaring
Google investeerde de voorbije jaren en maanden fors in het verbeteren van de relevantie in zoekopdrachten, zoals de twee jongste updates. Daarnaast werkt Google aan het stroomlijnen van de gebruikerservaring door de zoekmachine. Het installeerde daarvoor NLP (Natural Language Processing)-modellen in het systeem. Die NLP’s verhoogden de nauwkeurigheid van 1 op 10 zoekopdrachten, volgens Silicon Angle.
Leuk om weten: Google draait de zoekmachine deels op zelf ontwikkelde Cloud TPU-chips. Die chips zijn eveneens beschikbaar voor gebruikers van het cloudplatform en zijn specifiek ontworpen voor AI-workloads. De jongste telg in Cloud TPU-chips (v4) kan tot 275 teraflops aan. Dat is het equivalent van 275 triljoen computeroperaties per seconde.