Google kondigt aan dat het de spamdetectie in Gmail verder uitbreidt met een extra snuifje machine learning. Het bedrijf gebruikt de mogelijkheden van zijn TensforFlow-framework om tot 100 miljoen extra spamberichten per dag te detecteren.
Google maakte reeds gebruik van machine learning, naast klassieke regel-gebaseerde bescherming. Daarmee kon het naar eigen zeggen al 99,9 procent van de spam-, phishing-, en malwareberichten uit de mailboxen van zijn gebruikers weren. Met de toevoeging van nieuwe bescherming op basis van TensorFlow, moeten de detectiesystemen nog beter worden in het herkennen van complexe of sterk gepersonaliseerde spammails.
“Het gebruik van TensorFlow heeft ons geholpen om beeldgebaseerde berichten, e-mails met verborgen ingesloten inhoud, en berichten van nieuw gemaakte domeinen die een laag volume van spamberichten binnen legitiem verkeer proberen te verbergen, te blokkeren”, klinkt het in een blogpost. “TensorFlow helpt ons de spammers te vangen die door die minder dan 0,1 procent doorglippen, zonder per ongeluk berichten te blokkeren die belangrijk zijn voor gebruikers.”
Meer granulariteit
Via machine learning kunnen grote datasets worden geanalyseerd op patronen die de mens mogelijk niet ziet. Zo kan meer spam worden gedetecteerd dan mogelijk is met een op regels gebaseerd systeem. Door TensorFlow aan de cocktail toe te voegen, kunnen de ML-modellen enerzijds verder worden verfijnd. Anderzijds laat het de Gmail-engineers naar eigen zeggen toe om minder bezig te zijn met het onderliggende framework en meer met het oplossen van het spamprobleen.
“Het toepassen van ML op schaal kan complex en tijdrovend zijn. TensorFlow bevat veel hulpmiddelen die het ML-proces eenvoudiger en efficiënter maken, waardoor de snelheid waarmee we kunnen itereren, wordt versneld”, zegt Neil Kumaran, product manager voor Counter-Abuse Technology binnen het Gmail-team. Daarnaast biedt TensorFlow de mogelijkheid om met verschillende modellen in parallel te experimenteren.
Google laat nog weten dat Gmail maandelijks door 1,5 miljard gebruikers wordt gebruikt. 5 miljoen bedrijven betalen voor de e-maildienst als onderdeel van hun G Suite-pakket.
Gerelateerd: Belgische kmo’s worden overladen met schadelijke e-mails