Providers zullen Belgische telefoonoproepen vanuit het buitenland moeten blokkeren, mits uitzonderingen, in strijd tegen “spoofing”.
Het aantal “spoofing”-oproepen, waarbij gebruikers opgebeld worden met een oproeper die zich voordoet als iemand anders, is de laatste jaren sterk gestegen. Het Belgisch Instituut voor postdiensten en telecommunicatie (BIPT) voerde reeds enkele maatregelen in om deze vorm van telefoonfraude tegen te gaan. Nu verschijnt er in het Belgisch Staatsblad een koninklijk besluit waarbij Belgische oproepen vanuit het buitenland naar een Belgisch nummer geblokkeerd worden, mits uitzonderingen. Operatoren dienen te voldoen aan deze nieuwe maatregelen, en het BIPT zal hierop toezien.
Telefoonfraude
“Spoofing” is een vorm van telefoonfraude waarbij gebruikers opgebeld worden met een valse identificatie van de oproepende lijn. De beller doet zich bijvoorbeeld voor als een bank om financiële gegevens te achterhalen. Het grootste deel van de oproepen gebeurt met Belgische telefoonnummers die in het buitenland gemaakt worden.
lees ook
Zeg niet zomaar fiber: de ene verbinding is de andere niet
Het BIPT voerde in 2020 reeds nieuwe maatregelen in. Toch is het aantal spoofing-oproepen de laatste jaren sterk toegenomen volgens het BIPT. De nieuwe maatregel die op 13 juni in het Belgisch Staatsblad verscheen, zou hier een rem op moeten zetten.
Nieuwe maatregel
Het BIPT heeft de laatste jaren diverse maatregelen genomen in de strijd tegen ‘spoofing’. Zo werd er bijvoorbeeld een “zwarte lijst” ingevoerd met telefoonnummers die automatisch geblokkeerd worden als een oproep vanuit het buitenland komt met een CLI die op de lijst staat.
lees ook
BIPT wordt Europese toezichthouder voor Telegram
Nu verschijnt er in het Belgisch Staatsblad een nieuw Koninklijk Besluit (KB) om Belgische oproepen vanuit het buitenland naar een Belgisch telefoonnummer automatisch te blokkeren, mits uitzonderingen. Dit nieuwe KB is voor het BIPT een grote stap vooruit in strijd tegen deze vorm van telefoonfraude.
Het BIPT zal actief toezien of de nieuwe regels nageleefd worden. Operatoren moeten aan deze verplichting voldoen en maatregelen inlassen. Ze krijgen hiervoor drie maand de tijd voor geografische nummers en zes maand de tijd voor mobiele nummers.