Google test een functie om documenten rechtstreeks digitaal te ondertekenen in Docs en Drive. De functie zal eerst beperkt zijn tussen Gmail-accounts onderling.
Google kondigt de functie aan in bèta, na bijna een jaar lang interne tests. Digitale handtekeningen, ook wel ‘e-signatures’ genoemd, zijn al lang mogelijk in Dropbox of via Adobe Acrobat en komen nu eindelijk ook naar Google Docs en Drive. Gedaan met elk papier te moeten printen, tekenen en inscannen of een beschamende krabbel te tekenen met de ingebouwde pen van de tekstverwerker.
In een blog laat Google zien hoe alles werkt. Je kan in een document aanduiden waar je het wilt laten ondertekenen. Vervolgens deel je het document met de persoon die moet tekenen. Die ziet een menu waar hij of zij naam, initialen, handtekening en datum ingeeft, die dan automatisch worden ingevuld in het gemarkeerde vak. De verzender kan opvolgen of de handtekening al gezet is.
Hier tekenen
Door deze werkwijze wordt het afhandelen van digitale documenten zoals contracten of bestelbonnen voor alle betrokken partijen een fijnere ervaring. De functie zal tijdens de bètafase beperkt beschikbaar zijn. Individuele Workspace-abonnementen zullen er binnenkort mee aan de slag kunnen. Initieel kunnen de tekenverzoeken alleen naar andere Gmail-gebruikers verzonden worden, maar dit zal in de toekomst veranderen.
Voor professionele Workspace-klanten zal het nog een pak moeilijker zijn om de digitale handtekeningen in bèta uit te testen. Hiervoor dien je een formulier in te vullen. Google wil meerdere vliegen in één klap slaan en tegelijkertijd nieuwe Gmail-templates uittesten bij zijn betalende abonnees die daarop intekenen.