Online designtool Canva neemt Affinity over, een maker van creatieve software die de concurrentie aangaat met Adobe Illustrator, Photoshop en Indesign.
Canva drukt zijn stempel steeds meer op de creatieve markt om een voet naast Adobe te zetten. Het heeft vandaag nog lang niet alle tools in huis, maar met de overname van Affinity zet het een belangrijke stap. Er worden geen bedragen genoemd in de aankondiging. Bloomberg spreekt over meerdere honderden miljoenen Britse pond.
Met de overname krijgt Canva drie krachtige tools in handen: Affinity Designer, Photo en Publisher. Deze drie applicaties op pc, Mac en iPad, zijn de tegenhangers van respectievelijk Illustrator, Photoshop en InDesign.
Canva liet begin dit jaar nog weten dat het 170 miljoen maandelijkse gebruikers heeft wereldwijd.
“Hoewel we ons de afgelopen tien jaar bij Canva sterk hebben gericht op de 99 procent van de kenniswerkers zonder designtraining, kunnen we niet rond de professionele designers,” zegt Canva in een persbericht waarin de deal wordt aangekondigd. “Door onze krachten te bundelen met Affinity zijn we verheugd om het volledige spectrum van ontwerpers op elk niveau en in elke fase van het ontwerpproces te ontsluiten.”
Eenmalige licentie
Affinity-apps worden volgens Canva door drie miljoen gebruikers wereldwijd gebruikt. Dat is een peulschil vergeleken met Adobe, maar Affinity heeft als belangrijkste troef dat het geen maandelijks abonnement vereist. Hiermee heeft het merk een trouwe basis opgebouwd van professionals die een alternatief zoeken voor de Adobe-wurggreep.
Onder het nieuwe bewind zullen die eenmalige licenties ook blijven behouden. Beide bedrijven stuurden een gezamenlijk statement de wereld uit waarin ze zweren dat Affinity-gebruikers niet in een abonnement zullen geduwd worden.
Verschillende visies rond AI
Canva mede-eigenaar Cameron Adams benadrukt in en interview dat de Affinity-applicaties los zullen blijven van het Canva-platform. “Er kunnen wel kleine integraties worden voorzien in de toekomst. “Onze productteams zijn al met elkaar in gesprek gegaan en we hebben een aantal directe plannen voor lichtgewicht integratie, maar we denken dat de producten zelf altijd gescheiden zullen blijven.”
Canva en Affinity lijken over veel zaken hetzelfde te denken, maar er is één kwestie waar ze fundamenteel over verschillen: generatieve AI. Canva zit in het kamp van voorstanders en voegden al een tiental generatieve AI-functies toe. Affinity daarentegen moet niets van de technologiehype weten en sprak zich zelfs al publiekelijk uit tegen generatieve AI.
“We ontwikkelen geen generatieve AI-technologie en zijn tegen alles wat menselijk talent ondermijnt of het intellectueel eigendom van artiesten met voeten treedt. Alle ML/AI-functies zullen gericht zijn op de workflow. We zijn 100 procent voorstander van menselijke creativiteit en zullen dat altijd blijven”, tweette het bedrijf nog maar enkele maanden geleden. Het wordt interessant om te zien hoe die verschillende visies verzoend worden.
Dit artikel verscheen origineel op 26 maart. De tekst kreeg een update met de recentste informatie.