Verouderde infrastructuur en gebrek aan vaardigheden belemmeren AI-toepassingen 

ai teammaat asana

Uit een onderzoek van Cloudera blijkt dat 88 procent van de bedrijven AI in zekere mate toepast. Toch zorgen ontbrekende infrastructuur en vaardigheden ervoor dat ze niet volledig van AI kunnen profiteren.  

Volgens een onderzoek van Cloudera kampen veel bedrijven nog steeds met verouderde data-infrastructuur en een gebrek aan vaardigheden, wat de implementatie van AI belemmert. Cloudera ondervroeg 600 IT-managers over de uitdagingen en barrières voor zakelijke AI-toepassingen. Ondanks dat 88 procent van de bedrijven AI al in zekere mate toepast, ontbreken vaak de nodige infrastructuur en vaardigheden om volledig van AI te profiteren. 

AI-barrières

AI wordt wereldwijd steeds belangrijker vanwege het vermogen om bedrijfsprocessen te optimaliseren en innovatie te versnellen. Toch lukt het niet elke organisatie om de volledige voordelen van AI te benutten. De grootste obstakels voor AI-acceptatie zijn beveiligings- en compliancerisico’s (74%), een tekort aan opgeleid personeel (38%) en de hoge kosten van AI-tools (26%). 

lees ook

80 procent van organisaties verhoogt investeringen in generatieve AI 

Betrouwbare data zijn essentieel voor AI-toepassingen. Hoewel 94 procent van de respondenten aangeeft hun data te vertrouwen, heeft 55 procent moeite met het beheren van data uit verschillende bronnen. Uitdagingen zijn onder meer tegenstrijdige datasets (49%), moeite met data-organisatie tussen platforms (36%) en een overdaad aan data (35%). Deze problemen wijzen op het gebrek aan een moderne data-architectuur. 

AI-toepassingen

AI wordt momenteel ingezet om IT-processen te automatiseren, chatbots te bouwen en analyses te verbeteren. De meest voorkomende toepassingen zijn: 

  • Verbeteren van klantervaringen (60%): AI wordt gebruikt voor beveiliging en fraudedetectie (59%), automatisering van klantenservice (58%), voorspellende klantenservice (57%) en ondersteuning van chatbots (55%). 
  • Verhogen van operationele efficiëntie (57%): AI wordt geïntegreerd in meerdere bedrijfsprocessen, waaronder klantenservice en marketing. 
  • Versnellen van analyses (51%): Betere toegang tot analyses leidt tot beter geïnformeerde beslissingen, wat een concurrentievoordeel biedt. Bijna 80 procent van de respondenten zegt dat hun bedrijf alle beschikbare data gebruikt om slimmere zakelijke beslissingen te nemen. 

“Voor veel bedrijven is de kwaliteit van hun data niet optimaal, verspreid over verschillende infrastructuren en slecht gedocumenteerd,” aldus Cloudera’s Chief Strategy Officer, Abhas Ricky. “Het beheren van data, waar deze zich ook bevindt, is cruciaal voor AI-adoptie. Organisaties beginnen de voordelen te realiseren van het overbrengen van AI-modellen naar hun data in plaats van andersom.” 

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home