Microsoft gaat voluit voor de AI-hype en offert zelfs de branding van Microsoft 365 op. Op Ignite toont Microsoft een nieuw logo dat suggereert dat Copilot het belangrijkste product is, en Office een afgeleide.
Microsoft verrast op Ignite 2024 met een nieuw logo voor Microsoft 365 (of nog Office 365 in de volksmond). Het nieuwe icoon wordt dat van Copilot, met ‘M365’ in een zwart balkje als tekst toegevoegd. De branding is verrassend en een beetje verwarrend.
Microsoft zette Copilot in de markt als een echte copiloot voor gebruikers, gekoppeld aan Microsoft 365. De generatieve AI-tool is gebaseerd op de LLM’s van OpenAI en zit geïntegreerd in de kantoorapplicaties van Microsoft, al is de functionaliteit niet gratis.
Van topproduct naar toegangspoort
Microsoft Office is en blijft de norm voor productiviteitssoftware binnen bedrijven. Word- en PowerPoint staan haast synoniem met tekst- en presentatiebestanden en wie een concurrent voor Office maakt, kan er maar beter voor zorgen dat die compatibel is met de .docx, .xls, en .ptp-extensies. Er blijft niet voor niets vraag bestaan naar de Office-suite, losgekoppeld van het Microsoft 365-abonnement. Toch kiest Microsoft er nu voor om het krachtige merk te degraderen tot toegangspoort voor zijn AI-aanbod.
“Microsoft 365 wordt een toegangspoort naar Copilot”, zegt Rajesh Jha, Executive Vice President van de Microsoft’s Experiences en Devices Group, tijdens Ignite. De zet is verrassend, aangezien Office 365 nog maar een vijftal jaar geleden een rebranding kreeg naar Microsoft 365, met nieuw logo daarbij.
lees ook
Microsoft verhoogt prijs particuliere 365-abonnementen voor Copilot
Microsoft Copilot heeft een potentieel grote meerwaarde in de manier waarop mensen werken, maar over het algemeen is die nog niet op grote schaal tot uiting gekomen binnen de Microsoft 365-suite. We horen in de praktijk vaak terugkomen dat mensen niet helemaal begrijpen wat ze precies wel en niet met de Copilot kunnen doen.
Microsoft zelf omschreef AI bovendien als een hulpmiddel dat geïntegreerd moet zitten in software, eerder dan een standalone product. AI moet naadloos functies aandrijven die mensen dan vlot kunnen gebruiken.
Ongevraagde koppeling
Door Microsoft 365 om te toveren tot wegwijzer naar Copilot, negeert Microsoft zowel de realiteit van Copilot in bedrijven vandaag, als zijn eigen visie. Copilot en AI worden zo wel hun eigen product, in de plaats van een meerwaarde binnen de context van Word, Excel of Powerpoint.
De beslissing om het Microsoft 365-logo aan te passen, lijkt zo toch voor een groot stuk ingegeven door hype en de drang om Copilot op te dringen aan meer mensen dan er vandaag voor staan te springen. Dat is niet nieuw voor Microsoft, dat eigen producten al te graag inzet als reclameborden voor minder populaire functies, tegen de wil van gebruikers in. Denk aan de Copilot-knop in Edge, of reclame voor OneDrive in Windows, om enkele voorbeelden te noemen.