Intel werkt in alle stilte aan een losse grafische kaart en is vandaag gestart met de Linux-fundering. In de bestaande grafische drivers voor Linux werden 42 patches en 4.000 lijnen nieuwe code toegevoegd. Klinkt niet echt spannend, tot je doorhebt dat de focus op grafische kaarten ligt.
Phoronix heeft de laatste nieuwe Linux graphics patch van Intel gefileerd en heel wat nieuwe code ontdekt. De kans is groot dat jij er niet warm van wordt, maar een groot deel van de code focust op ’toekomstige toestellen met device local memory‘.
In een tweet laat Intel weinig aan de verbeelding over dat het hier specifiek over toekomstige gpu-kaarten gaat waar Intel al enige tijd aan sleutelt.
Our journey toward a new visual computing experience is underway, and that includes a commitment to the #OpenSource community. Local memory implementation is the first of many steps toward robust Linux support for our future discrete graphics solutions. https://t.co/AUFTA1zo1V pic.twitter.com/G3POZXYW6H
— Intel Graphics (@IntelGraphics) February 15, 2019
Februari 2020?
In het verleden werden de eerste Linux kernelpatches ongeveer een jaar voor de officiële lancering van een nieuw product voorbereid. Phoronix volgt al 15 jaar Linux-hardware op de voet en schat dat volgens deze tijdlijn Intel al begin 2020 met een aparte grafische kaart op de markt zou komen.
Intel heeft het afgelopen jaar ook de cadans sterk opgevoerd op vlak van grafische patches voor zijn geïntegreerde gpu’s. Hiermee wil het een duidelijk signaal zenden naar gamers en grafische professionals dat ze vanaf dag één het nieuwe GPU-project optimaal zullen ondersteunen.
De Linuxcode toont overigens ook dat Intel grafische ondersteuning op Linux essentieel vindt. Dat alleen al is goed nieuws voor (creative) professionals die steeds meer Linux omarmen.
Gerelateerd: Datacenters en neurale netwerken: waarom Intel plots zelf grafische kaarten ontwikkelt