Google opent de wachtlijst voor zijn nieuwe ‘Search Generative Experience’: een zoekmachine waarin het experimenteert met generatieve AI.
Google heeft een antwoord klaar op Microsoft Bing. Tijdens I/O ging de ‘Search General Experience’ in primeur, waarmee Google eigenlijk gewoon bedoeld dat de zoekmachine voortaan ook door AI-gegeneerde resultaten zal tonen. Er zaten altijd al slimme algoritmen achter de zoekmachine om te bepalen welke webpagina’s het beste aansluiten op je zoekopdracht. Nu voegt Google een snufje toe van het type AI dat iedereen vandaag wil: generatieve AI.
We kregen tijdens de I/O-conferentie al in een korte demo te zien hoe generatieve AI de gebruikservaring van Google zal veranderen. Typ je bijvoorbeeld de specifieke zoekopdracht ‘wat is de beste fiets voor een afstand van tien kilometer met hellingen’, dan krijg je na enkele seconden wachten een kader met enkele suggesties te zien. Vanuit de kader kan je doorklikken naar de webwinkel waar je die fiets kan kopen. Op termijn zullen ook advertenties in de AI-resultaten komen, al zal Google dat wel eerlijk aangeven.
Of de aanpassingen van Google een goede zaak zijn voor contentmakers, dat is maar de vraag. In het voorbeeld van de fietsen is er mogelijk nog een reden om door te klikken op de links als je de fiets wil kopen. Maar bij louter informatieve zoekopdrachten zal de AI vaak alles al samenvatten wat je moet weten. Omdat de AI-resultaten ook boven de traditionele zoekresultaten komen te staan, zullen internetgebruikers wellicht minder snel verder scrollen en doorklikken naar webpagina’s. Het wordt dus vechten om als bron te kunnen worden meegenomen in de AI-zoekresultaten.
Waar is Bard?
Wil je de vernieuwde Google-zoekmachine ontdekken, dan hebben we helaas minder goed nieuws. Google werkt met een wachtlijst die voorlopig enkel geopend is in de Verenigde Staten. Zoek overigens ook niet naar Bard: Google houdt de inmiddels al beruchte chatbot voorlopig nog gescheiden van zijn andere producten. De AI-functies in Google Search bevatten voorlopig dan ook nog niet de mogelijkheid om vervolgvragen te stellen.
Bard breidt binnenkort wel uit naar 180 landen en veertig talen. Het is voorlopig nog niet duidelijk of België en de Nederlandse taal daarbij horen.