Gartner voorspelt dat binnen drie jaar 80% van de technologische producten en diensten worden gebouwd door niet-IT’ers. Deze trend ontstaat doordat een nieuwe categorie aan technologie-inkopers buiten traditionele IT-bedrijven een groter deel van de IT-markt vormen.
“CEO’s behandelen digitale bedrijven als een teamsport en niet langer als enkel het domein van de IT-afdeling”, zegt Rajesh Kandaswamy, research vice president bij Gartner. “Groei in digitale data, low-code ontwikkeltools en door artificiële intelligentie ondersteunde ontwikkeling maken technologische ontwikkeling mogelijk voor meer mensen dan enkel IT-professionals”, aldus Kandaswamy.
COVID-19 en digitale transformatie
“Technologie breidt zich uit naar alle delen van bedrijven en onder consumenten. Daardoor is er vraag naar producten en diensten buiten IT-afdelingen”, legt Gartner uit. De behoeften van consumenten sluiten niet altijd naadloos aan op het aanbod van traditionele leveranciers. Dit effect wordt nog eens extra versterkt door de pandemie.
Tijdens de pandemie zetten bedrijven massaal in op digitale transformatie. Organisaties gingen op zoek naar geautomatiseerde oplossingen, artificiële intelligentie en meer manieren om hun dagelijkse workflows te verbeteren. Gartner verwacht dat tegen 2023 een totaal van 30 miljard dollar aan omzet wordt gegenereerd door producten en diensten die vóór de pandemie nog niet bestonden.
Productlanceringen van niet-technische bedrijven komen eraan
De pandemie zette bedrijven aan om nieuwe technologieën te gaan gebruiken. Tegelijkertijd leverde de pandemie een toegangspunt op voor iedereen die in staat was om te voldoen aan de behoeften die de ze met zich meebracht. Het werd hierdoor toegankelijker voor professionals buiten de IT-sector om technologische oplossingen te bouwen.
Bedrijfstechnologen, datawetenschappers en de zogenaamde ‘citizen developers’ zijn sinds de pandemie nieuwe gezichten in de technologiemarkt. Gartner verwacht dat er binnen twaalf maanden grote aankondigingen voor technologische lanceringen komen vanuit niet-technische bedrijven.
“De beschikbaarheid van bedrijfstechnologen brengt nieuwe manieren van innovatie met zich mee en zorgt dat het werk gedaan wordt”, zegt Kandaswamy. “Leveranciers van technologische producten en diensten zullen hun bronnen van ideeën en technologische ontwikkeling moeten uitbreiden naar nieuwe communities of deze nu gebaseerd zijn op citizen development, hun eigen klantencommunities of andere bronnen”, concludeert Kandaswamy.