De zoekmachine Bing krijgt een extra vleugje generatieve AI met AI-gegeneerde zoekresultaten, die een korte samenvatting van de hoogst geklasseerde bronnen bevat.
Microsoft geeft Bing nog eens een AI-update. Bij een ‘beperkt percentage zoekopdrachten’ zal de zoekmachine AI-gegeneerde zoekresultaten weergeven. In een korte tekst vat Bing de volgens de zoekmachine belangrijkste bronnen samen, met bronvermelding in het antwoord. De klassieke opsomming van zoekresultaten verschuift naar onder de tekst.
Na de grote update in februari 2023 die Bing Chat introduceerde, inmiddels ongedoopt tot Copilot, was Bing ter plaatse blijven trappelen. Bing Chat heeft maar voor een kleine stijging van het marktaandeel kunnen zorgen, van om en bij de acht procent naar een ruime tien. Google blijft onaantastbaar met een marktaandeel van 82 procent onder desktopgebruikers.
Vreemde antwoorden
Google experimenteert al sinds mei met AI-gegeneerde zoekresultaten. Die uitrol verliep niet helemaal vlekkeloos door de vreemde antwoorden die Google soms gaf. De algoritmen gaan de webpagina’s die het best scoren op zoektermen af en bundelen die samen, zonder een kwalitatieve controle uit te voeren op die informatie.
Microsoft geeft weinig informatie over hoe het dat zal proberen voorkomen met Bing. Uit de blog leren we enkel dat Microsoft een combinatie van LLM’s en kleinere modellen zal inzetten. “We hebben onze methoden verfijnd om de nauwkeurigheid in Bing te optimaliseren en passen deze inzichten toe terwijl we ons gebruik van LLM’s bij zoekopdrachten blijven ontwikkelen”, klinkt de verder vage uitleg.
Overal AI
Contentmakers die zeer afhankelijk zijn van zoekmachines om bezoekers naar hun websites te lokken, moeten zich volgens Microsoft geen zorgen maken dat de AI-zoekopdrachten tot minder kliks zullen leiden. AI-gebaseerd zoeken zal ‘het aantal klikbare links zelfs verhogen’, beweert Microsoft. Aan AI-gegeneerde content valt zo stilaan niet meer te ontsnappen, tot spijt wie het benijdt.
lees ook