Benelux blijft achter op vlak van AI-maturiteit

belgië ai

Bedrijven in de Benelux hebben weinig vertrouwen in AI voor strategische besluitvorming. Slechts een klein aantal organisaties bereikt de hoogste maturiteitsniveaus volgens SAS.

De Benelux zit niet in de kopgroep als het op AI-maturiteit. Dat besluit SAS na een globaal onderzoek. Bedrijven blijven achter in vergelijking met Europa en de rest van de wereld.

Slechts 4 procent van de organisaties in onze regio bevindt zich in de zogenaamde ‘transformatieve fase’. In die fase vormt AI een integraal onderdeel van de langetermijnstrategie van een bedrijf. Wereldwijd haalt meer dan 10 procent dit niveau.

Tragere adoptie

De meeste bedrijven in de Benelux blijven hangen in kortetermijnprojecten of gebruiken AI enkel voor functionele toepassingen. Ook de maturiteit van data-infrastructuur scoort laag: opnieuw haalt slechts 4 procent het hoogste niveau, tegenover 10 procent wereldwijd.

lees ook

GenAI is passé: SAS ziet verschuiving naar AI-agenten en kwantum

Tegelijk ligt de adoptie van generatieve AI in de Benelux met 59 procent lager dan het Europese gemiddelde van 82 procent. Bij traditionele AI doen bedrijven het iets beter met 73 procent, wat hoger ligt dan het Europese gemiddelde van 65 procent.

Het rapport concludeert dat het vertrouwen in AI als hulpmiddel voor besluitvorming in de Benelux achterblijft. Bedrijfsleiders verwachten hier vooral voordelen op vlak van efficiëntie of productontwikkeling, maar zien AI minder als een middel om betere beslissingen te nemen. Die verwachting ligt 18,5 procent lager dan het wereldwijde gemiddelde.

Vertrouwensdilemma

Hoewel 39 procent van de organisaties aangeeft veel vertrouwen te hebben in AI, hebben zij vaak nog geen robuuste governance-structuren of transparantiepraktijken geïmplementeerd. Omgekeerd is er ook een groep bedrijven die wél sterk inzet op governance, maar AI nog onvoldoende vertrouwt om het strategisch in te zetten.

Benelux-organisaties richten zich momenteel sterk op dataprivacy en beveiliging. Dat is positief, maar volgens de onderzoekers mag die focus innovatie niet in de weg staan. Transparantie en verklaarbaarheid van AI-modellen krijgen in onze regio minder aandacht dan gemiddeld. Volgens SAS ligt de sleutel in meer aandacht voor AI-geletterdheid, ethische praktijken en vertrouwen op basis van betrouwbare technologie.

lees ook

SAS zet in op AI-agenten, maar doet het op zijn eigen manier

Het onderzoek bevroeg wereldwijd 2.375 professionals, verspreid over meerdere regio’s en sectoren. Zowel IT-profielen als beslissingsnemers namen deel aan de studie.