AWS Kendra komt vandaag beschikbaar voor enterprises in een handvol sectoren. De zoekmachine gebruikt machine learning en AI om antwoorden te formuleren op bedrijfsgerelateerde vragen.
Vorig jaar kondigde Amazon Web Services Kendra aan. Sinds vandaag is die zoekmachine ook effectief beschikbaar. Kendra gebruikt AI en Machine Learning om vragen te beantwoorden binnen een bedrijfscontext. De zoekmachine moet data over verschillende silo’s heen interpreteren om zo antwoord te kunnen bieden op concrete vragen. Die kan je stellen in natuurlijke taal. Je hoeft met andere woorden geen kunstmatige trefwoorden in te geven.
Kendra is in staat vakjargon te begrijpen, maar is in eerste instantie enkel beschikbaar in het Engels voor een handvol sectoren waaronder IT, beveiliging en healthcare. Later dit jaar wil AWS de doelgroep nog verbreden met onder andere media en entertainment, de reissector, horeca, energie en industrie. De sectorspecifieke aanpassingen zorgen er voor dat Kendra het relevante vakjargon begrijpt.
Connectoren en rechtenmanagement
Kendra neemt de vorm aan van een zoekbalk die je naar wens in applicaties of websites kan integreren. Langs de achterkant verbind je de zoekmachine via connectors met alle repositories waar de onderneming op vertrouwt. AWS zelf denkt in eerste instantie aan S3-opslag, maar ook niet-AWS-bronnen zoals OneDrive of Salesforce worden ondersteund. De algoritmes achter Kendra doen vervolgens hun best om de data te begrijpen. Kendra kan om met een aantal abstracte concepten zoals tijd, wat betekent dat je vragen kan stellen zoals ’tot hoe laat is de cafetaria open’.
Kendra moet natuurlijk ook nuttige informatie in verband met projecten en documenten naar voren schuiven. Daarbij houdt de zoekmachine steeds rekening met de rechten gekoppeld aan gebruikers en systeembronnen, zodat iemand die een vraag stelt alleen maar data als antwoord krijgt waartoe hij of zijn toegang heeft.
AWS Kendra heeft op het vlak van opzet veel gemeenschappelijk met Microsofts Project Cortex. Ook dat moet data in silo’s interpreteren en toegankelijk maken met een belangrijke focus op rechtenmanagement. We keken eerder al onder de motorkap van dat product in dit stuk: Microsoft maakt Office en je bedrijf slim met Project Cortex