Europese kmo’s lopen achter met ontwikkeling datastrategie en AI 

Uit een onderzoek van S&P Global Market Intelligence blijkt dat Europese kmo’s een achterstand hebben op gebied van doelgerichte datastrategie en AI, in vergelijking met andere regio’s. 

Europese kmo’s blijven achter op andere regio’s in het ontwikkelen van een doelgerichte datastrategie en de inzet van AI, dat blijkt uit een onderzoek van S&P Global Market Intelligence in samenwerking met AWS onder ruim 2.300 Europese kmo-bedrijven. Nog geen 20 procent beschouwt zich als data-gedreven in strategische besluitvorming. Op het gebied van AI-maturiteit zijn zeer data-gedreven bedrijven verder gevorderd in de adoptie en het gebruik van AI dan minder data-gedreven bedrijven, al presteert Europa hier minder dan andere regio’s.

Achterstand datastrategie

Het onderzoek toont hoe Europese kmo’s data gebruiken in hun besluitvorming en hoe ver zij zijn met data-analyse, volwassenheid van datastrategie en AI-adoptie. Slechts de helft van de bedrijven die zich als ‘zeer data-gedreven’ beschrijven, bevindt zich in het meest volwassen stadium van datastrategie-ontwikkeling. Voor minder data-gedreven bedrijven is dat minder dan een kwart. Meer dan de helft van deze bedrijven (54%) bevindt zich nog in een vroeg stadium. Europa loopt achter op regio’s zoals Latijns-Amerika (77%), Noord-Amerika (74%) en Zuidoost-Azië (66%) in het realiseren van een volwassen datastrategie. 

lees ook

Twee op drie bedrijfsleiders neemt geen mensen zonder AI-vaardigheden meer aan

Gerichte investeringen in technologie, mensen en processen zijn cruciaal voor een volwassen datastrategie. Zeer data-gedreven Europese kmo’s investeren meer in technologie (83%), mensen (53%) en processen (75%) dan bedrijven die minder ver zijn. Deze investeringen zijn essentieel om de data-gedrevenheid te verhogen en de concurrentiepositie te verbeteren. 

Ruimte voor verbetering in AI

Op het gebied van AI-maturiteit zijn zeer data-gedreven bedrijven verder gevorderd in de adoptie en het gebruik van AI dan minder data-gedreven bedrijven. Toch presteert Europa aanzienlijk minder goed dan andere regio’s. Slechts 23 procent van de zeer data-gedreven kmo’s in Europa bevindt zich in een vergevorderd stadium van AI-volwassenheid.  

S&P Global Market Intelligence

“De uitkomsten van deze studie benadrukken het belang van een sterke focus op data en AI en stimuleren bedrijven in Nederland en België om gebruik te maken van deze technologieën,” zegt Danielle Gorlick, General Manager Benelux bij AWS.  

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home