Werknemers vragen (en krijgen) onvoldoende IT-ondersteuning

security schuld datalek

Volgens een rapport van KnowBe4, dat inzet op securitytraining voor bedrijven, weten werknemers niet wanneer ze de IT-dienst moeten contacteren voor ondersteuning (en wanneer niet). Zelfs als ze hulp zoeken, kunnen ze die niet altijd vinden volgens het onderzoek.

KnowBe4 stuurde een poll de wereld in en maar liefst 320.000 werknemers wereldwijd vulden die in. Uit het onderzoek blijkt dat 30 procent het moeilijk vindt om IT-ondersteuning te vragen op het werk. De meeste werknemers krijgen namelijk onvoldoende training in cybersecurity om te weten wanneer ze hulp moeten vragen. Anderen daarentegen hebben net iets te veel vertrouwen in hun skills.

Bewustzijn

Veel organisaties lijken niet echt in te zetten op het trainen van het cybersecurity-bewustzijn. Een vijfde van de werknemers krijgt naar eigen zeggen onvoldoende informatie over de security van zijn of haar bedrijf.

Gebrek aan kennis kan volgens KnowBe4 gerelateerd zijn aan het niet weten wanneer je een probleem moet rapporteren, of hoe je aan bepaalde veiligheidsstandaarden moet voldoen. Sommige werknemers denken echter ook dat ze dreigingen snel herkennen, gezien 57 procent van de bevraagden gelooft dat ze meteen weten wanneer ze gehackt zijn.

lees ook

Belgische werknemers gaan te laks om met cyberbeveiliging

Teveel aan vertrouwen

Dat meer dan de helft van de werknemers dit alleen maar denkt, wordt duidelijk in andere resultaten van het onderzoek. Een kwart van de werknemers (24%) vindt namelijk dat een kort en simpel wachtwoord het risico op een aanval niet verhoogt. Maar liefst 77 procent van de bevraagden slaat zijn of haar wachtwoorden niet veilig op. Tot slot bewaart bijna een vierde van de werknemers (23%) wachtwoorden zelfs op zijn of haar toestel.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !
  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home