Te weinig beveiligingstalent leidt tot meer incidenten

Cybersecurity

Het aantal organisaties dat met vijf of meer beveiligingsincidenten te maken kreeg, steeg in 2022 significant. Het gebrek aan geschikt personeel is daarvoor een belangrijke oorzaak.

In 2022 steeg het aantal organisaties dat geconfronteerd werd met vijf of meer beveiligingsincidenten met 53 procent. Dat zegt Fortinet op basis van een bevraging van bedrijven wereldwijd in het kader van zijn 2023 Global Security Skills Gap-rapport. Zoals de naam van dat rapport al suggereert, speelt de beschikbaarheid van personeel met de juiste capaciteiten een grote rol.

Fortinet klopte aan bij 1.855 IT- en security-beslissingmakers uit 29 landen, afkomstig uit voornamelijk grote bedrijven en enterprises. Alle buurlanden van ons land zijn in het onderzoek vertegenwoordigd, maar België zelf liet Fortinet helaas links liggen. Gelukkig valt het rapport samen met een lokaal onderzoek van Beltug, waar gelijkaardige resultaten naar boven komen.

Te weinig talent

Specifiek gaat het dan over de rol van talent in de beveiliging van organisaties. Kort gesteld: we vinden er te weinig van. Cruciale vacatures raken niet ingevuld, zodat belangrijke beveiligingsposities vacant blijven met alle gevolgen van dien. Fortinet stelt dat vast op wereldschaal, Beltug concludeerde in lijn daarvan dat IT-projecten lokaal inderdaad vertraging oplopen.

lees ook

IT in België: vertraagde projecten, weinig cyber-crisisplannen en geen interesse in de metaverse

Cybersecurity is nochtans een prioriteit voor de meeste organisaties. 93 procent van de bevraagden geeft aan dat de raad van bestuur actief vraagt naar cybersecurity, waar dat in 2021 nog 88 procent was. Je kan niet aannemen wie niet bestaat. Fortinet spreekt van een wereldwijd tekort van 3,4 miljoen mensen met relevante security-ervaring. 68 procent van de bevraagden geeft aan niet in staat te zijn om de juiste mensen aan te werven.

Beveiligingsprobleem

De resultaten zin voelbaar. Het aantal beveiligingsinbreuken neemt toe. Bijna de helft van de respondenten kreeg in 2022 te maken met een incident dat meer dan één miljoen dollar kostte om te verhelpen. Een jaar eerder was dat nog maar 38 procent. 29 procent werd geconfronteerd met vijf of meer incidenten.

De oplossing is om meer gekwalificeerd personeel aan te trekken. Bedrijven geven massaal aan dat ze op zoek zijn naar personeel met technische kwalificaties en willen gerust ook zelf betalen om werknemers aan de juiste competenties te helpen. Verder speelt automatisering een grote rol: door te automatiseren wat mogelijk is, krijgen de schaarse beschikbare talenten meer ademruimte.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home