Enorme serverstoringen bij Rackspace veroorzaakt door ransomware-aanval

Rackspace_office_Amsterdam

Rackspace kampt met enorme serverstoringen waardoor klanten hun e-mails tijdens het weekend niet konden bekijken. Volgens het bedrijf ligt een ransomware-aanval aan de basis van de problemen.

Cloudcomputingbedrijf Rackspace maakt bekend slachtoffer te zijn geworden van een ransomware-aanval. De aanval leidde tot enorme serverstoringen waardoor gebruikers vanaf vrijdag geen toegang meer hadden tot hun postvak.

lees ook

Ransomware blijft bij grootste cyberbedreigingen voor organisaties

Volgens het bedrijf kan iedereen terug zijn e-mails lezen, al blijft de aanval wel nog hinder veroorzaken voor Hosted Exchange-gebruikers. Het bedrijf zou de aanval geprobeerd hebben te isoleren op de servers die deze gebruikers ondersteunen.

Verder onderzoek nodig

Het is nog niet bekend of er tijdens de ransomware-aanval data werden gestolen. Het bedrijf geeft enkel nog mee dat het klanten op de hoogte zal stellen als het toch blijkt dat gegevens buit werden gemaakt.

Om welk type ransomware het gaat, zal verder onderzoek ook moeten uitwijzen. “Naast het interne beveiligingsteam van Rackspace Technology heeft het bedrijf een toonaangevend cyberdefensiebedrijf ingeschakeld om onderzoek te doen”, geeft het bedrijf verder mee.

Impact op klanten

In de verklaring benadrukt het bedrijf ook dat het getroffen gebruikers helpt om hun omgeving over te zetten. Dat klinkt nobel, alleen zijn er heel wat berichten van gefrustreerde Rackspace-gebruikers op socialemediaplatformen te vinden, die het omgekeerde vertellen.

Op een vraag van een Twitter-gebruiker of iemand al hulp had gekregen na het indienen van een support ticket, krijgt hij antwoorden als “Mijn ticket nadert 20 uur zonder contact” en “Ik kan niet eens een ticket plaatsen. Het is gewoon een foutpagina.”

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.