Google overweegt anti-tracking functie voor Android

Android

Google denkt erover na om een vergelijkbare functie als de aankomende App Tracking Transparency toe te voegen aan Android apparaten. Als onderdeel van de nieuwe Apple-voorwaarden zijn applicaties verplicht toestemming te vragen aan gebruikers om hun data te tracken. 

Google maakt nog niet duidelijk of het bedrijf al werkt aan een anti-tracking privacymaatregel voor Android. In een statement vertelt een Google woordvoerder tegen The Verge: “We zoeken altijd naar manieren om met ontwikkelaars te werken om de lat hoger te leggen en een gezond, door advertenties ondersteund ecosysteem, mogelijk te maken.”

Apple kondigde de App Tracking Transparency update voor het eerst aan tijdens de developer conferentie afgelopen zomer. Na de update moeten app-ontwikkelaars toestemming vragen aan gebruikers om hun gegevens bij te houden. Als een gebruiker geen toestemming geeft, kan een ontwikkelaar niets doen om dat te omzeilen. 

Strenge anti-tracking regels door Apple

Zodra App Tracking Transparency wordt ingevoerd, zal dat grote gevolgen met zich meebrengen. Apple is van plan om toezicht te houden op het naleven van het nieuwe beleid door audits te houden. Apps die de regels niet naleven, kunnen verwijderd worden uit de App Store. 

Als een gebruiker aangeeft dat een applicatie geen gegevens mag verzamelen, mag de applicatie niet de zogenaamde Identifier for Advertisers code (IDFA) verzamelen. Met deze code kunnen adverteerders het gedrag van een gebruiker over meerdere applicaties en websites bijhouden. Hierdoor kunnen ze advertenties specifieker inzetten en krijgen ze meer inzicht in hoe effectief hun advertentie was.

Facebook en Google hebben verklaard zich zorgen te maken voer de nieuwe opt-in vereisten van Apple. Ze zijn bang dat de update een negatieve impact gaat hebben op hun advertenties. Facebook is zelfs een PR-oorlog begonnen tegen Apple en beschuldigt Apple ervan zelf wél gebruik te gaan maken van trackinggegevens. Ook is de update volgens Facebook nadelig voor kleine bedrijven die de data gebruiken voor hun advertenties. 

Wat kunnen we verwachten van de Google anti-tracking functie?

De kijk van Google op App Tracking Transparency is wat milder dan die van Apple. In plaats van dat applicaties verplicht een opt-in mogelijkheid moeten bieden voor het tracken van data, heeft de Android update waarschijnlijk meer weg van de privacy controls die op de planning staan voor Google Chrome. Met deze update wil Google een einde maken aan een van de meest verraderlijke trackingtechnologieën op het internet door minder indringende alternatieven aan te bieden en gebruikers meer opt-out mechanismen te geven. 

Het werk van Google omtrent nieuwe privacypraktijken en -standaarden voor het internet staat bekend als de Privacy Sandbox. Als onderdeel van een doorlopend project heeft Google stappen genomen om te stoppen met cookies in Chrome. Ook werkt Google met tools die adverteerders in staat stelt om zich te richten op groepen gebruikers, in plaats van individuen. De kans is groot dat Google dit werk doorzet in een anti-tracking maatregel voor Android.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home