Microsofts eigen support tools gecompromitteerd bij SolarWinds-hack

In de nasleep van de enorme Solarwinds-hack eind vorig jaar komt Microsoft nu naar voor met het bericht dat hackers toegang hadden tot support tools.

De hackers hebben een computer kunnen overnemen van iemand binnen de klantendienst van Microsoft. De softwaregigant benadrukt aan Reuters dat de medewerker maar beperkt toegang had tot Microsoft-systemen. Gecompromitteerde data bevatte onder andere info over diensten die Microsoft-klanten gebruikten en facturatiedetails.

De info werd vermoedelijk gebruikt om heel gerichte aanvallen te richten op specifieke ‘high-level’ Microsoft-klanten. De aanval maakt onderdeel uit van een bredere Nobelium-campagne die focuste op IT-bedrijven wereldwijd. Microsoft heeft de geaffecteerde klanten onmiddellijk op de hoogte gebracht na de ontdekking en benadrukt dat de hackers geen toegang meer hebben tot de pc van de medewerker binnen de klantendienst.

Microsoft legt de laatste tijd heel sterk de nadruk op security na de SolarWinds-hack en het enorme Exchange-probleem. Ook tijdens de presentatie van Windows 11 werd er veel nadruk op veiligheid gelegd. Wie de upgrade wil maken naar Windows 11, heeft onder andere een TPM-chip nodig in zijn of haar laptop of desktop. Lees zeker onze uitgebreide analyse rond de systeemvereisten voor Windows 11 om te weten of jouw toestel in aanmerking komt voor een gratis upgrade.  

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home