Een update van Windows 11 zorgde voor compatibiliteitsproblemen met de antivirusbescherming van Kaspersky. Na bijna twee weken test Microsoft een oplossing uit.
Op 9 november lanceerde Microsoft een update voor Windows 11 met daarin enkele bugfixes maar ook updates voor de beveiliging van het besturingssysteem. De routine-update zorgt echter voor problemen op systemen die vertrouwen op Kaspersy Antivirus als endpointbescherming. Kaspersky Endpoint Security bleef wel werken, maar de bescherming updaten of aanpassen werd plots onmogelijk.
Dat resulteerde in een vervelende situatie: Microsoft raadt de update aan, terwijl Kaspersky net suggereert dat je wacht met de installatie ervan. Dat laatste impliceert dat de beveiligingsverbeteringen van Microsoft zelf niet worden doorgevoerd en is doorgaans geen aanbevolen praktijk. In dit specifieke geval is de reactie van Kaspersky wel te begrijpen.
Oplossing
Microsoft test momenteel een nieuwe update voor Windows 11 waarmee het probleem wordt verholpen. Die wordt momenteel in preview getest en rolt binnenkort uit naar het grote publiek.
De historie zet twee zaken opnieuw in de verf. Enerzijds blijft Microsoft een moeilijke relatie aanhouden met Windows-updates. Ondanks uitgebreide tests zijn fouten niet uit te sluiten. In een professionele context helpt dat om te verantwoorden dat je enkele weken wacht met de installatie van nieuwigheden. Daar staat tegenover dat de meeste zero-day-aanvallen op Windowsmachines onmogelijk zijn op volledig gepatchte systemen.
lees ook
Microsoft Defender: veilig genoeg of heb je extra antivirus nodig?
Anderzijds illustreert het euvel dat de meerwaarde van externe endpointbescherming voor de beveiliging van een Windowssysteem niet meer vanzelfsprekend is. Zoals we eerder al onderzochten, is extra beveiliging voor individuele gebruikers niet interessant. Dat geldt niet in een zakelijke context waar de endpointbescherming deel uitmaakt van een totaalpakket.