Google krijgt GDPR-klachten omwille van privacy-onvriendelijk accountcreatie-proces

Wie een account aanmaakt bij Google, wordt aangezet om heel veel persoonlijke data te delen. Dat is niet in overeenstemming met de vereisten van de GDPR volgens een nieuwe golf aan klachten.

De Europese consumentenorganisatie BEUC coördineert een nieuwe golf van klachten tegen Google. Het proces waarbij een gebruiker een Google-account aanmaakt, is deze keer kop van jut. De klachten worden ingediend in onder andere Frankrijk, Tsjechië, Noorwegen, Griekenland en Slovenië. In Duitsland schreef aangesloten consumentenbeschermingsorganisatie vzbv al een waarschuwing naar Google en in Nederland, Denemarken en Zweden brachten gelijkaardige organisaties hun nationale databeschermingsautoriteiten om de hoogte van de problemen.

Gemakkelijker om wel tracking te activeren

Google wordt ervan beticht het accountcreatie-proces opzettelijk misleidend te hebben ontwikkeld. De GDPR eist dat bedrijven privacy als standaard inwerken in hun diensten maar Google kiest voor Google Accounts voor een omgekeerde aanpak.

Concreet kist het slechts één klik om gepersonaliseerde advertenties en alle tracking die daarbij hoort te aanvaarden. Wil je dat niet, dan moet je voor manuele personalisatie gaan en vijf stappen en tien klikken doorlopen om privacyvriendelijke opties te kiezen. Volgens de klagers is de informatie in dat proces bovendien onduidelijk en misleidend. Een mogelijkheid om met één klik strenge privacy-instellingen te activeren, bestaat op dit moment niet.

Stapsgewijs omwille van duidelijkheid

Google van zijn kant laat weten dat het stapsgewijze proces net dient om meer duidelijkheid te bieden. Het bedrijf denkt dat het de richtlijnen van de Europese databeschermingsraad EDPB wel gevolgd heeft en zowel nauwkeurig als compleet is in alle bewoordingen. Feit is wel dat privacy de standaard-optie moet zijn, en dat is momenteel niet het geval voor wie een Google-account aanmaakt.

lees ook

Google Analytics verzamelt geen IP-adressen meer

Dit is verre van de eerste klacht tegen Google op basis van niet nageleefde GDPR-regels. Over het algemeen verloopt de behandeling van Europese klachten echter tergend traag. Zo wachten we nog steeds op een concreet resultaat van klachten over de locatievergaring door Google ingediend in 2018. Pas na twee jaar ging de Ierse DPC daarmee aan de slag, tot nader onder zonder resultaat.

De nieuwe klachten illustreren wel dat de GDPR geen dode letter zal blijven. Consumentenrechteninstanties waken over hoe grote bedrijven de regels naleven en schrikken er niet van terug om hen op het matje te roepen. Het is natuurlijk niet dat Google schuldig is omdat er een klacht is ingediend. De techreus van zijn kant denkt immers wel recht in de schoenen te staan. Hoe dan ook is een uitspraak nog niet voor meteen.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !
  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home