Crowdstrike-crash kan meer dan vijf miljard dollar kosten

Crowdstrike

De nasleep van de grote Crowdstrike-storing dreigt een flinke rekening te worden. De luchtvaartsector deelt het hardst in de malaise.

Nu de IT-wereld zich stilaan aan het herstellen is van de grote Crowdstrike-storing, waarbij 8,5 miljoen Windows-apparaten plat lagen, is het tijd om de rekening op te maken. Letterlijk dan: volgens eerste schattingen van Parametrix, een Amerikaans bedrijf dat verzekeringsdiensten aanbiedt voor cloudproducten, zal het kostenplaatje meer dan vijf miljard dollar bedragen.

Dat bedrag is gebaseerd op de kosten voor de 500 grootste Amerikaanse bedrijven, waarvan volgens Parametrix 25 procent getroffen is. Microsoft wordt niet meegenomen in de berekening, aangezien het tegen wil en dank actief betrokken was in het incident. Het gemiddelde geleden verlies door de storing komt op 44 miljoen dollar per bedrijf.

Malaise in de luchtvaart

Er zitten grote verschillen per bedrijf en sector. De zwaarst getroffen sector is met ruime afstand de luchtvaart. Meer dan duizend vluchten wereldwijd moesten geschrapt worden en vertragingen stapelden zich op. Waar vluchten wel konden doorgaan, moest het personeel zich met creatieve ingrepen behelpen, zoals geschreven boardingpassen.

Na de luchtvaart was er ook veel ravage in de banken- en gezondheidszorg. Sectoren zoals retail en de maakindustrie bleven relatief bespaard, met ‘kleine’ verliezen tussen de vijf en vijftien miljoen dollar. Dankzij het voorval weten we nu in welke sectoren Crowdstrike goed vertegenwoordigd is.

Wie gaat betalen?

Het is te hopen voor Crowdstrike dat het de rekening niet gepresenteerd krijgt. Dat scenario lijkt onwaarschijnlijk als Crowdstrike zijn contracten slim onderhandeld heeft. Volgens Jo Vander Scheuren van het Belgische cybersecuritybedrijf Jarviss zijn vendoren doorgaans ingedekt tegen onvoorziene situaties. “Anders betekent dit het einde van het bedrijf”, zegt Vander Schueren. Getroffen bedrijven zullen moeten hopen dat ze goed verzekerd zijn.

lees ook

Cyberaanvallen kosten steeds meer; maar wat met cyberverzekeringen?

Inmiddels is het duidelijker geworden wat er is misgelopen bij Crowdstrike. De vermaledijde update van 19 juli stond gepland als een routineupdate, maar het geautomatiseerde validatiesysteem zag een kostelijke fout in het updatebestand over het hoofd. Crowdstrike belooft de volgende updates weer grondiger te controleren alvorens die uit te sturen.

97 procent van de sensoren die eruit gingen tijdens de crash, zijn inmiddels weer hersteld, deelt CEO George Kurtz mee via LinkedIn. Dat betekent nog een ruime 250.000 getroffen apparaten te gaan. Microsoft denkt echter dat het aantal getroffen apparaten wel eens hoger dan de eerst geschatte 8,5 miljoen zou kunnen zijn.


Dit artikel verscheen origineel op 25 juli. De tekst kreeg een update met de recentste informatie.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home