Apple iOS 14.5 is er met App Tracking Transparency-privacyfunctie

App Tracking Transparancy

Apple is begonnen met het uitrollen van iOS 14.5. De nieuwe update voegt onder andere de veelbesproken nieuwe App Tracking Transparency-privacyfunctie toe, waarmee gebruikers veel meer controle krijgen over hun eigen privacy. 

Met de App Tracking Transparency-functie kunnen gebruikers voor elke app apart toestemming geven (of weigeren) om hun activiteiten te tracken. Dit gebeurt via en pop-in die wordt getoond wanneer de app voor het eerst wordt geopend. Als een gebruiker geen toestemming geeft, mag een app het gedrag van de gebruiker niet monitoren en de gegevens niet delen met externe partijen. 

De nieuwe App Tracking Transparency-functie is een grote stap voor meer privacy. De functie geeft gebruikers meer controle over welke gegevens applicaties op hun telefoon mogen verzamelen en hoe bedrijven als Facebook en Google met deze data mogen omgaan om gerichte advertenties te laten zien. 

Eigenlijk was het de bedoeling dat de App Tracking Transparency-functie al zou worden toegevoegd bij de uitrol van iOS 14. Uiteindelijk heeft Apple besloten de functie uit te stellen, om ontwikkelaars meer tijd te geven om de nieuwe functie in hun apps te verwerken. 

Commotie rondom nieuwe privacyfunctie

Apple kondigde de nieuwe App Tracking Transparency functie vorig jaar al aan en dat zorgde voor veel commotie vanuit app-ontwikkelaars, tech bedrijven en adverteerders. Met de komst van de functie gaan er namelijk nogal wat dingen veranderen. 

Sinds 2012 werken iOS-apps met een Identifier for Advertising (IDFA) waarmee het mogelijk is gebruikersgegevens bij te houden over verschillende websites en apps. Adverteerders kunnen zo data die ze via een app over een gebruiker verzamelen koppelen aan het gedrag van die gebruiker in andere apps of op websites. Op deze manier kunnen ze hun advertenties heel gericht laten zien aan een hele specifieke doelgroep. 

Met de App Tracking Transparency-functie moeten applicaties concreet toestemming krijgen van een gebruiker om IDFA-tracking in te schakelen. App-ontwikkelaars en adverteerders zijn bang dat veel gebruikers geen toestemming gaan geven voor het tracken van hun data. Het is hierdoor niet meer zomaar mogelijk om gegevens van gebruikers over verschillende websites en apps in te zien. 

Voor app-ontwikkelaars waar verzamelen en delen van gebruikersdata een belangrijke vorm van inkomsten is, kan de update voor een enorme omzetdaling zorgen. Ook voor adverteerders pakt de functie nadelig uit. Zij kunnen hun advertenties minder gericht inzetten en de resultaten ervan minder goed meten. Hierdoor worden advertenties waarschijnlijk stukken minder effectief. 

Reactie van grote tech bedrijven

Vooral grote tech bedrijven die sterk afhankelijk zijn van advertenties, zoals Google en Facebook, uitten veel kritiek op de nieuwe privacyfunctie van Apple. 

Als reactie op de update kondigt Google een aantal veranderingen aan in Google Ads. Ook overweegt Google een vergelijkbare functie als de App Tracking Transparency-feature toe te voegen aan Android apparaten. Het is nog onbekend of Google al effectief aan een dergelijk maatregel werkt. 

Facebook ging publiekelijk de strijd aan met Apple en beweerde dat de update de schadelijk is voor kleine bedrijven die afhankelijk zijn van gepersonaliseerde apps. De update heeft waarschijnlijk vooral veel impact op Facebook zelf, aangezien mogelijk veel facebook gebruikers de tracking functies gaan uitschakelen. Naar verwachting zorgt de update ervoor dat Facebook miljarden aan advertentie omzet misloopt, aangezien de personalisatiefunctie voor veel adverteerders juist de reden was om Facebook advertenties in te zetten. 

Wat zijn de gevolgen voor de gewone gebruiker?

Hoewel de App Tracking Transparency-functie grote gevolgen heeft voor app-ontwikkelaars, tech bedrijven en marketeers die adverteren via Facebook en Google, merkt de gewone gebruiker maar weinig van de nieuwe functie. De grootste verandering die je als gebruiker ervaart, is dat er na de update een pop-up verschijnt waarin je toestemming kunt geven voor het tracken van data. 

Wat is er nog meer nieuw in iOS 14.5?

Naast de App Tracking Transparency-functie voegt Apple nog meer nieuwigheden toe met de update. Zo kunnen Apple Watch-eigenaren hun iPhone zonder pincode of Face ID ontgrendelen. Het wordt zo makkelijker om je telefoon te ontgrendelen wanneer je een mondkapje draagt en Face ID niet werkt. Ook voegt Apple nieuwe emoji’s toe in verschillende huidskleuren. Verder krijgen iPhones en iPads ondersteuning voor PS5- en Xbox-controllers en voegt Apple nieuwe functies voor zijn Fitness+-dienst toe. Ten slotte krijgt iOS 14.5 een functie om de accustatus van iOS-apparaten te kalibreren. 

De iOS 14.5 update is nu beschikbaar voor alle iPhones en iPads.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home