Proximus CEO neemt Digi op de korrel: “Glasvezel aan zo’n lage prijs is onmogelijk”

Proximus

Guillaume Boutin, CEO van Proximus, maakt zich geen zorgen over de intrede van Digi. De Proximus-topman uitte zich kritisch over het glasvezelaanbod van de nieuwe telecomspeler.

De intrede van Digi in de Belgische telecommarkt een maand geleden is niet onopgemerkt voorbij gegaan. Ook niet bij Proximus: CEO Guillaume Boutin nam tijdens zijn nieuwjaarspeech Digi herhaaldelijk op de korrel. Boutin gelooft niet dat Digi snel potten zal breken.

De Proximus CEO zei onder meer dat er op dit moment nog geen ‘massale overstap’ van Proximus-klanten naar Digi aan het plaatsvinden is. Enkele klanten die dat wel deden, zouden zelfs al met hangende poten zijn teruggkeerd, aldus Boutin. Volgens Boutin kan Digi op dit moment enkel concurreren met de zogenoemde ‘B-merken’ van de grote telecomproviders, zoals Mobile Vikings en Scarlet van Proximus of Base (Telenet) en hey! (Orange).

‘Onmogelijke glasvezeltarieven’

Boutin uitte zich verder kritisch over het glasvezelaanbod van Digi. De nieuwe speler start voorlopig op kleine schaal in de Brusselse wijk Kuregem met de uitrol van glasvezel, al wil het bedrijf zijn bereik snel uitbreiden. Dat doet Digi met opvallend lage prijzen: het goedkoopste abonnement kost tien euro per maand, waar je bij de concurrentie een veelvoud betaalt voor glasvezel.

lees ook

Belgisch internetverkeer haalt opnieuw piekniveaus van coronaperiode

Boutin noemt de ‘agressieve tarieven’ van Digi ‘onmogelijk’ gezien de hoge kosten om het netwerk te leggen. Volgens Boutin zou Digi enkel glasvezel leggen in straten en huizen die eenvoudig en goedkoop te bereiken zijn en bewust locaties overslaan waar het te duur zou worden. “Dat is de negatie van wat de telecomindustrie altijd gedaan heeft, namelijk een gelijke toegang aan gelijke prijzen voor iedereen”, citeren we Boutin nogmaals.

Valse start

Ondanks de hoge ambities heeft Digi een valse start gemaakt. De nieuwe speler kreeg al een uitbrander van de ombudsdienst omwille van de vele klachten die het van klanten binnenkreeg. Er gebeuren fouten met het overzetten van telefoonnummers en de klachtendienst is slecht bereikbaar. De tijd zal moeten uitwijzen of dit kinderziektes zijn of niet.

Proximus en Digi zijn niet alleen vijanden van elkaar. Digi sloot bij de lancering een wholesale-overeenkomst om van het mobiele netwerk van Proximus gebruik te kunnen maken. Een tijdelijke oplossing tot Digi een eigen netwerk kan uitrollen via partnerbedrijf Citymesh.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.