Nokia heeft een bijgewerkte versie van zijn Cognitive Analytics for Customer Insight-software aangekondigd. Deze heeft AI-mogelijkheden die serviceproviders, IT- en engineeringorganisaties meer geautomatiseerde functionaliteit biedt evenals de mogelijkheid om problemen sneller op te sporen.
De software bevat de Customer Experience Index (CEI) van Nokia, die informatie uit meer dan 300 dimensies samenbrengt. Hierin komt informatie samen van onder meer het netwerk, apparaten, klantenzorg, facturering en andere bronnen. Deze produceren samen een klantspecifieke tevredenheidsscore.
Nu wordt de CEI aangedreven door machine learning en deep learning-algoritmen die samen met Nokia Bell Labs zijn ontwikkeld. Omdat de CEI-algoritmen zichzelf in de loop van de tijd optimaliseren, duurt de eerste CEI-afstemming slechts enkele dagen in plaats van maanden, waardoor serviceproviders zes keer sneller kunnen reageren op CEI-inzichten en voorspellingen.
Mocht zich een probleem voordoen, gebruikt de analysesoftware ook machine learning om serviceproviders ‘next-best-action’ triggers te bieden. Deze kunnen ofwel automatisch worden geïmplementeerd of door een persoon.