Tabletmarkt blijft klappen krijgen, Apple en Huawei enige winnaars

Het afgelopen kwartaal hebben we 13,5 procent minder tablets gekocht, goed voor in totaal 33 miljoen toestellen. Klassieke tablets hebben licht verlies geleden, maar het zijn vooral de 2-in-1-tablets met toetsenbord die klappen hebben gekregen.

2-in-1 tablets hebben het bijzonder moeilijk gehad het afgelopen kwartaal in een markt die wordt gedreven door Microsoft en Apple. “Ondanks dat consumenten en professionals interesse tonen in deze toestellen, hebben ze bijzonder weinig opties beschikbaar en neigen ze sneller naar een klassieke pc,” zegt Jitesh Ubrani, onderzoeker bij IDC. “Met de lancering van een hopelijk prijsvriendelijkere iPad Pro in de toekomst, de Surface Go en Chrome OS-apparaten in deze categorie zou de markt zich snel moeten herpakken.”

Windows 10 op ARM

Daarnaast is er ook de geflopte eerste generatie van Windows 10-apparaten met een Qualcomm Snapdragon 835 aan boord. De beperkte prestaties en onduidelijke ondersteuning over welke apps wel en niet werken, zorgde voor verwarring en slechte cijfers. Met de lancering van de Qualcomm Snapdragon 850 later dit jaar en compatibiliteit met x64-apps moet het Windows 10 2-in-1-platform populairder maken.

 

Bron: IDC

 

Apple blijft de dans leiden. De lancering van de nieuwere iPad en een vernieuwde focus op onderwijs bezorgt de technologiegigant opnieuw succes. Het wordt beloond met 34,9 procent marktaandeel, goed voor 11,5 verkochte tablets in Q2 2018 en een stijging van 0,9 procent. Samsung komt als tweede over de streep met 15,1 procent (5 miljoen verkochte tablets), maar moet wel een klap incasseren van 16,1 procent vergeleken met vorig jaar. Belangrijkste reden hiervoor is de lancering van de Galaxy Tab S3 in Q2 vorig jaar, terwijl de Galaxy Tab S4 net gisteren werd aangekondigd.

Beste leerling

Huawei is de beste leerling van de klas. Het stijgt met 7,7 procent vergeleken met 2017 tot 10,3 procent marktaandeel en 3,4 miljoen verkochte toestellen. Het merendeel van de verkochte toestellen situeren zich in Azië.

Lenovo staat als vierde in de lijst genoteerd dankzij een joint venture met Fujitsu sinds Q2 2018. Amazon krijgt flinke klappen en daalt 33,3 procent vergeleken met 2017. De prijsbreker moet het nu opnemen tegen diverse andere ‘white box’-fabrikanten. Amazon probeert zijn tablet-aanbod steeds internationaler aan te bieden, maar dat is niet genoeg om een flinke terugval tegen te gaan.

 

Bron: IDC

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home