Sommige Adobe Creative Cloud-gebruikers krijgen de kans een nieuwe ‘content authenticity’ tool uit te proberen in een bètaversie van Photoshop. Deze tool is ontwikkeld voor het geven van credits aan artiesten en het tegengaan van misinformatie. De tool voegt een extra panel toe aan Photoshop en maakt het mogelijk metadata toe te voegen aan de foto.
Met de content authenticity tool kunnen gebruikers vier verschillende soorten metadata aanzetten: een thumbnail van de afbeelding, de naam van de maker van de afbeelding, algemene informatie over het soort aanpassingen dat gedaan is en de originele middelen die gebruikt zijn om de afbeelding te creëren. Deze gegevens worden via cryptografische data toegevoegd aan een afbeelding. Hierdoor is het duidelijk te zien wanneer iemand met de afbeelding knoeit. Als je de afbeelding vervolgens uploadt naar Behance, kunnen mensen alle informatie zien in een pop-up venster.
Het Content Authenticity Initiative (CAI) van Adobe is ontwikkeld als tool om credits te geven aan de originele makers, als je afbeeldingen van anderen gebruikt. Het is een simpele manier om te laten zien dat je een afbeelding van iemand anders hebt bewerkt in Photoshop. Uiteindelijk wil Adobe dat niet alleen Behance, maar nog veel meer applicaties, websites en zelfs camera’s CAI gaan ondersteunen. Adobe heeft de ambitie om CAI de standaard te maken voor het toekennen van credits voor een afbeelding. Voor nu kijkt Adobe nog vooral naar hoe de tool werkt binnen zijn eigen programma’s.
Livestreamen vanuit Photoshop en Illustrator
Ondanks de grote ambities, werkt het Adobe Content Authenticity Initiative voorlopig alleen nog maar voor Behance, het eigen platform van Adobe. Datzelfde geldt ook voor een andere nieuwe tool die Adobe toevoegt aan Photoshop en Illustrator: de optie om een livestream uit te zenden.
Adobe bouwt live-streaming in de iPad versies van Photoshop en Illustrator. De tool maakt het mogelijk jezelf te filmen en rechtstreeks vanuit de app uit te zenden. Om een livestream te starten vanuit Illustrator of Photshop op een iPad, hoef je alleen maar op het ‘share’-icoon in de rechterbovenhoek te tikken en te kiezen voor ‘livestream’.
In de toekomst is Adobe van plan om de apps verder te integreren met Behance en kijkers een tijdlijn te laten zien met welke tools je gebruikt hebt tijdens een uitzending. Het wordt zelfs mogelijk om specifieke details te laten zien, zoals welke kleur je hebt geselecteerd. Deze functie is met de lancering deze week echter nog niet meteen beschikbaar.
Tip: Adobe voegt indrukwekkende ‘neural filters’ toe aan Photoshop