Microsoft zou zogenaamde dark patterns inzetten om gebruikers te overhalen om de eigen Edge-browser te omarmen, stelt Mozilla.
Firefox-ontwikkelaar Mozilla beticht Microsoft ervan zogenaamde dark patterns te gebruiken. Microsoft zou via dergelijke misleidende design-elementen de eigen Edge-browser aanprijzen bij nietsvermoedende gebruikers. Dark Patterns zijn visuele ontwerpkeuzes die gebruikers in een bepaalde richting sturen, zonder dat die dat noodzakelijk zelf willen.
Misleiding
Mozilla bestelde een onderzoek over de praktijken van Microsoft en dat haalt verschillende technieken aan die volgens de browsermaker dubieus zijn.
- Surf je naar de downloadpagina voor Chrome, dan injecteert Microsoft zelf advertenties voor z’n Edge-browser bovenaan die pagina. Google voorziet daar geen advertentieruimte voor Microsoft, maar via Edge kan Microsoft de reclame zelf toevoegen aan de pagina.
- Zoek je via Bing naar een alternatieve browser, dan injecteert Microsoft opnieuw zelf advertenties voor Edge. Die advertenties zien er anders uit dan andere reclame. Ze zouden meer legitimiteit uitstralen omdat ze de designtaal van Windows gebruiken.
- Wie een andere standaardbrowser wil aanwijzen via de instellingen, moet extra werk verrichten. Niet alle bestandstypes veranderen immers mee, zodat Edge voor veel gevallen wel de standaardbrowser blijft.
Wij kwamen de eerste reclamebalk vroeger tegen, maar kunnen de eerste twee claims op dit moment niet zelf reproduceren via Edge. We worden wel op heel frequente basis geconfronteerd met een dialoogvenster dat ons aanraadt om de ‘aanbevolen instellingen’ voor Edge te activeren. Wie te snel op ok klikt, verandert daardoor zijn standaard-zoekmachine opnieuw naar Bing.
Mozilla merkt op dat Microsoft zijn vertrouwde positie als OS-provider misbruikt om mensen richting de eigen producten te duwen. Wie binnen Windows een melding ziet die de Windows-designtaal gebruikt, kan immers meer geneigd zijn om die te vertrouwen. Het zijn dergelijke subtiele technieken die onder de noemer dark patterns vallen, omdat ze de vrije keuze van een gebruiker op een oneigenlijke manier beïnvloeden.
Meerdere schuldigen
Mozilla van zijn kant ziet het marktaandeel van Firefox dalen. Het bedrijf klaagt geregeld over de geforceerde dominantie van de grote spelers. Hoewel die klachten eigenbelang dienen, bevatten ze wel een kern van waarheid. Microsoft duwt maar al te graat z’n eigen producten door de strot van gebruikers en ook Google maakt zich schuldig. Zo krijg je via Edge de melding dat Chrome toch een betere browser is wanneer je naar een Google-dienst surft, ook al zijn Edge en Chrome op dezelfde Chromium-codebasis gebaseerd en is er dus geen noemenswaardig verschil in functionaliteit.