Microsoft Outlook op Android en iOS vertonen meer reclame aan gebruikers. Op deze conclusie stuitte gebruikers van de mobiele versie zelf.
Verschillende gebruikers van Microsoft Outlook merkten op dat zij meer marketingboodschappen te zien krijgen in de mobiele versie van het programma. Zij uitten hun ongenoegen aan de Amerikaanse nieuwswebsite The Verge.
Wijziging voor gratis gebruikers
In het verleden vertoonde de mobiele applicatie geen reclameboodschappen aan gratis gebruikers. Microsoft voerde recent alleen een wijziging door, waardoor reclameboodschappen in het postvak binnensluipen.
Waar de reclame verschijnt, is afhankelijk van de wijze waarop de gebruiker zijn postvak organiseert. Gebruikers kunnen hun postvak zo organiseren dat alle e-mails gebundeld binnenkomen in één tabblad. In dat geval stuit de gebruiker de laatste tijd op marketing bovenaan het postvak.
De gebruiker kan er ook voor kiezen om een filtering in te stellen, waardoor belangrijke e-mails binnenkomen in het eerste tabblad ‘Prioriteit’. Alle minder dringende of relevante zaken, filtert Outlook naar het tabblad ‘Overige’.
Een woordvoerder van Microsoft legt aan het nieuwsmedium nog uit hoe gebruikers de reclame weer kunnen wegfilteren: “Voor gratis gebruikers van Outlook worden advertenties weergegeven in hun postvak en kunnen ze ervoor kiezen om de functie ‘Prioriteit-inbox’ in te schakelen als ze alleen advertenties in het ‘Overige’ kanaal willen zien.”
lees ook
Microsoft Outlook: 10 e-mailtips voor een efficiënte mailbox
Vermomde reclame
Gebruikers zijn verder niet te spreken over de manier waarop deze reclameboodschappen verpakt zitten. Het gaat om vermomde campagnes, die gebruikers verwarren door een e-mailformaat aan te nemen. Doorgaans verschijnen ze bovenaan in het postvak, op de plaats waar de recentste e-mails binnenkomen.
Om reclameboodschappen volledig uit het postvak te krijgen, is het voortaan nodig om een Microsoft 365-abonnement te nemen.