De admins van bedrijven die met Windows 10 werken, krijgen van Microsoft binnenkort de keuze hoe ze optionele updates behandelen binnen hun organisatie. Zo gaan ze de timing en specificaties makkelijk kunnen controleren.
Via de functie ‘Optionele updates inschakelen’ kunnen admins binnenkort de timing en specificaties van optionele updates voor Windows 10 binnen hun organisatie controleren. Dit nieuwe beleid is onderdeel van de november-update voor Windows Business-klanten.
Opties open houden
Dit nieuwe beleid was sinds augustus al beschikbaar voor Windows 11, maar komt nu dus ook naar Windows 10. Wanneer admins kiezen om deze functie te gebruiken, kunnen ze beslissen hoe optionele updates beschikbaar worden gemaakt voor gebruikers binnen hun bedrijf of organisatie.
Ze hebben dan drie mogelijkheden om uit te kiezen:
- (inclusief CFR) – hiermee krijgen gebruikers automatisch de meest recente non-security updates, inclusief Controlled Feature Rollouts
- Optionele updates automatisch ontvangen – hiermee krijgen gebruikers automatisch de meest recente non-security updates
- Gebruikers kunnen optionele updates kiezen – gebruikers zelf laten instellen welke optionele non-security updates ze willen installeren

Microsoft geeft nog aan dat alle optionele kwaliteitsupdates de reeds geconfigureerde optionele kwaliteitsupdates respecteren. Dit nieuwe beleid kan worden geconfigureerd als Group Policy Object (GPO) of als een Configuration Service Provider (CSP).
lees ook
Geen gratis upgrade meer van Windows 7 naar Windows 10/11
Eerder deze maand bracht Microsoft ook al Copilot naar Windows 10. De voorganger van Windows 11 blijft nog wel minder schijfruimte innemen dan die laatste versie.