Oculus geeft zijn allereerste VR-bril, de Oculus Rift, een welverdiende upgrade. Dankzij de ingebouwde camera’s zijn geen externe sensoren meer nodig en de schermresolutie per oog krijgt een kleine boost. De nieuwe Oculus Rift S vervangt de huidige Rift, die stilaan uit de rekken verdwijnt.
Het regent VR-brillen en concepten de afgelopen dagen. Gisteren lanceerde HP de Reverb VR-headset en daarvoor introduceerde Qualcomm een volledig nieuw concept dat standalone en via een pc kan worden gebruikt. Oculus voegt daar nu een nieuwe Rift S aan toe. Mocht HTC Vive morgen nog meer details geven over de nieuwe Cosmos VR-bril, is het rijtje compleet.
De Oculus Rift S is een beperkte upgrade vergeleken met de originele Rift. De Oculus Rift S heeft een schermresolutie van 1.280 x 1.440 pixels per oog. Dat is een kleine upgrade vergeleken met de oorspronkelijke 1.080 x 1.200 pixels. De reden is duidelijk volgens Oculus: ze willen de minimale systeemvereisten niet verlagen vergeleken met de originele Rift. Zo hoeven huidige gebruikers zich geen zorgen te maken over prestatieproblemen.
Tracking
Om dezelfde compatibiliteit te garanderen, verlaagt Oculus de trackingsnelheid van 90 Hz naar 80 Hz. De meegeleverde controllers, die anders zijn dan de originele set, worden ook aan 80 Hz getraceerd. Oculus heeft voor deze headset samengewerkt met Lenovo. De geïntegreerde headset is verdwenen en het skibril-ontwerp maakt ruimte voor een hoofdband die volgens Oculus het draagcomfort zou moeten vergroten.
De grootste vernieuwing zit hem in de geïntegreerde tracking van handbewegingen. Vier camera’s in de bril scannen de omgeving zodat je vrij kan rondlopen in de ruimte zonder extra sensoren. Dit moet het gebruiksgemak gevoelig verbeteren vergeleken met de drie benodigde USB-sensoren die je vandaag moet installeren.
Voor de nieuwe bril wisselt Oculus AMOLED-panelen in voor LCD. De belangrijkst reden volgens Oculus is dat het bekende screendoor effect veel minder is met RGB LCD-schermen in plaats van pentile OLED. De Rift S is een fractie zwaarder dan de originele Rift.
Concurrentiestrijd
Vergeleken met de concurrentie lijkt Oculus de boot een beetje te missen. De HP Reverb VR-headset heeft een schermresolutie van 2.160 bij 2.160 pixels per oog, wat veel meer is dan de Rift S. Bovendien weegt de VR-bril van HP veel minder en bevat het een geïntegreerde headset.
Grote concurrent HTC Vive heeft vandaag al een Vive Pro klaar met een schermresolutie van 1.440 x 1.600 pixels per oog en heeft met de Cosmos een aantrekkelijke VR-bril in de pipeline die mogelijk de ‘Boundless XR for PC’ technologie van Qualcomm gebruikt. Hiermee kan je draadloos verbinding maken met een pc voor hoge prestaties terwijl de geïntegreerde Snapdragon 845 ook VR kan tonen zonder pc.
De Oculus Rift S wordt dit voorjaar verwacht en krijgt een prijskaartje van 499 euro. De nieuwe bril kost 100 euro meer dan de huidige Rift. Die is vandaag nog beschikbaar tot de voorraad strekt.
Gerelateerd: HP lanceert zakelijke hoge resolutie Reverb VR-headset