A.P. Moller-Maersk en IBM wilden met TradeLens een revolutie teweegbrengen in de scheepvaartsector, maar die ambitie heeft het blockchainplatform nooit kunnen verwezenlijken.
Met een droge persmededeling kondigt A.P. Moller-Maersk het einde van TradeLens aan. Het blockchainplatform zal tegen het einde van het eerste kwartaal van 2023 offline gaan. Het Deense transportbedrijf belooft dat de uitfasering van het platform de businessactiviteiten van aangesloten partijen slechts minimaal zal verstoren.
Revolutie in scheepvaart
TradeLens was een gezamenlijk project van A.P. Moller-Maersk en IBM, dat in 2018 nog met veel tromgeroffel werd aangekondigd. Het blockchainplatform moest voor een revolutie in de scheepvaart zorgen en een efficiëntere, goedkopere en veiligere globale supply chain creëren. TradeLens zou tegelijkertijd ook het schoolvoorbeeld zijn voor industriële toepassingen van blockchaintechnologie.
Niemand vaart mee
Maar andere spelers uit de sector bleken eerder argwanend om mee in het project te stappen. Rotem Hersko van Maersk geeft in zijn verklaring dit ook als de hoofdreden waarom TradeLens op een mislukking is uitgedraaid. “Hoewel wij met succes een levensvatbaar platform hebben ontwikkeld, hebben we de noodzaak van globale industriële samenwerking niet kunnen realiseren”, zegt Hersko.
De sterke inmenging van Maersk, zelf een grote speler in de scheepvaartsector, heeft mogelijk concurrerende bedrijven tegengehouden. Het Deense bedrijf verklaart in de persmededeling dat het nieuwe initiatieven wil zoeken om de sector verder te digitaliseren. IBM heeft zelf geen commentaar op het afsluiten van TradeLens.